Iugoslavia anilor ’80 - un playlist cu punk, wave și synth
În anii ‘80, Republica Socialist-Federală Iugoslavia (incluzând țările Serbia, Croația, Bosnia-Herțegovina, Kosovo, Macedonia, Muntenegru și Slovenia) era considerată de mulți a fi un stat socialist mai liberal, față de alte state din blocul comunist.
Asta s-a tradus printre altele, și printr-o deschidere mai mare către influențele culturale din Vestul Europei.
Prin această deschidere culturală, încă din anii ’50, statul a pus un mare accent pe dezvoltarea tineretului iugoslav, astfel că ei au avut acces în anii ’50 la jazz și mai apoi, începând cu anii ’60, la rock and roll, pop și rock.
Cu un acces facil la ce se întâmpla prin țările din Europa de Vest, scena locală de muzică s-a dezvoltat ușor, spre deosebire de România, de exemplu, unde accesul la muzica din vest era limitat, iar cenzura era în floare. Asta s-a văzut și în numărul relativ mic de artiști, comparativ cu ce era în Iugoslavia în aceeași perioadă.
Totuși, în ciuda acestei deschideri culturale, muzica trebuia să aducă și un tribut ideilor socialiste din acea perioadă și conducătorului de atunci, Josip Broz, numit și Tito. În anii ’60 și ’70, un album de muzică nu putea fi înregistrat și lansat dacă nu avea și un cântec care să-l laude pe „tovarășul Tito”.
În mai 1980, era lui Tito a ajuns la final, odată cu moartea acestuia. Iugoslavia s-a îndreptat atunci și mai mult către vest și către influențele culturale aferente. Deși economia era la pământ, șomajul în floare, tinerii din anii ’70 – ’80 au creat un fel de centru al creativității și originalității în Iugoslavia. Epoca de Aur a muzicii în Iugoslavia a avut un efect crucial asupra stării culturale a națiunii și i-a adus o imagine pozitivă în afară.
Anii ’80 au adus cu ei punk, new wave, post-punk și synth pop. În orașe ca Ljubljana, Novi Sad, Zagreb și Belgrad au apărut trupe, s-au ținut concerte și s-au dezvoltat arte conexe. Lăsând la o parte etnia, religia, clasa socială și limba maternă, artiștii au lucrat împreună și au depășit multe bariere și prejudecăți. Calitatea muzicii era în prim plan, iar în plan secundar era un mesaj clar de ironie și satiră împotriva ideilor socialiste.
Deja de la începutul anilor ’80, presa internațională de profil începuse să acorde o mai mare atenție scenei muzicale din Iugoslavia și să o promoveze în toata Europa. Multe trupe au apărut în această perioadă, au ajuns să aibă concerte în afara spațiului iugoslav și să fie cunoscute pe continent. Din păcate, începutul anilor ’90 vine cu un război civil, situația în spatiul iugoslav devine foarte tensionată, statul se împarte încet-încet în țările pe care le știm azi și scena muzicală ia o pauză.
Iată câteva dintre cele mai marcante trupe ale anilor ’80 de punk, new wave, post-punk și synth pop.
Contemporană cu Chris & Cosey sau Cabaret Voltaire, Borghesia este o trupă de industrial și EBM (Electronic Body Music), formată în 1982 in Ljubljana. Membrii acestei trupe au fost printre cei mai importanți reprezentanți ai scenei Slovene alternative din acea perioadă. Muzica lor vorbea despre controlul asupra populației, interdicții, represiune, erotism sau tabuuri sexuale. Au lansat 11 albume în perioada 1983 – 1995, an în care trupa și-a încetat activitatea. Din 2014 sunt din nou activi, cu 2 albume noi și concerte la festivaluri de profil. Veronika Vasika de la Minimal Wave i-a inclus în lista de artiști pe care îi susține label-ul său, Minimal Wave.
Influențați de Kraftwerk și Ultravox, Beograd s-a format în 1981 în Belgrad. Au lansat inițial un single (Sanjaš li u boji? – Do you dream in Colour?) în 1981 și un album în 1982, după care unul dintre membrii fondatori s-a alăturat altei trupe și Beograd s-a destrămat.
Data a fost o trupă de synth-pop activă în perioada 1980 – 1985 în Belgrad, înființată de doi dintre pionerii muzicii electronice din Iugoslavia – Zoran Jevtić și Zoran Vračević. Au lansat un singur single in 1984 la label-ul Yugoton (un fel de Electrecord al Yugoslaviei). O parte din piesele lor nelansate în perioada anilor 80 au apărut în 2017 pe o compilație la label-ul Discom.
https://www.youtube.com/watch?v=lakAq_7lKeI
Sizike (foto principală) e un alt proiect al cel doi membri fondatori DATA, trupa având trei soliste, o componență mai puțin întâlnită în acea perioadă în zona wave și synth-pop. Au lansat un album în 1984, și la fel ca și în cazul DATA, o compilație de piese nelansate înainte la Discom, în 2016. Veronika Vasika a inclus și ea una dintre piesele trupei (Don’t Stop) într-un episod din emisiunea ei de la East Village Radio.
Trupa s-a format la începutul anilor ’80 în New York, unde Dejan Kostic își făcea studiile de produție muzicală. În Belgrad i s-a alăturat Vuk Vujacic și în 1982 și-au lansat primul maxi single Ja Tarzan, Ti Dzejn. A fost una dintre trupele cele mai importante alternative ale vremii în Iugoslavia, deși în producțiile lor includeau cu ușurință influențe funk, raggae, rap sau dance.
Propaganda, Max Vincent, Rex Ilusivii, Nep, Videosex sau Denis & Denis au fost alte câteva trupe active in perioada anilor ’80 in spațiul Yugoslav.
Iată mai jos un playlist mai extins cu ce s-a lansat în aceea perioadă în materie de punk, post-punk, new wave sau synth-pop.
*text de Bianca Cristea