Cum a fost la Gala Absolvenților Universității de Arte București - Modă
Feed/Culture

Cum a fost la Gala Absolvenților Universității de Arte București (UNAB) – Modă

Gala Unarte - Modă - 2019

O dată pe an, în iunie, un nou val de designeri la început de drum îți dezvăluie în cadrul Galei Absolvenților Universității de Arte București (UNAB) - Departamentul de Modă - entuziasmul, visurile, viziunile lor argumentate și construite în ani de studiu asiduu și creativitatea nepervertită de mercantilismul inerent pieței.

Manifestul lor, reflectat nu doar la nivel vestimentar, ci și prin scenografie, coregrafie, machiaje, accesorii și atitudine, este energie și emoție pură. O simți, te transportă într-un univers propriu, de unde, chiar dacă nu vei vrea sa rămâi, te vei întoarce cu siguranță marcat cumva.

Deși celor mai multe dintre colecțiile prezentate le-a lipsit dimensiunea comercială, ele au compensat prin creativitate, umor și un dram de revoltă.

Am văzut cele mai neașteptate soluții de suprapuneri de materiale și tehnici inedite de prelucrare a lor, am recunoscut referințe din film, pictură sau teme sociale de actualitate, am empatizat cu mesaje despre diversitate, acceptare și, nu în ultimul rând, am apreciat spectacolul. Pentru că în fond, moda este dedicată publicului larg, chiar dacă regulile ei sunt stabilite de către specialiști.

Între aceștia, merită menționați profesorii coordonatori Sergiu Chihaia, Doina Lucanu, Oana Rosca, Paula Barbu, Alina Griga, Unda Popp, Venera Arapu și, de acum, cei 15 absolvenți de master și cei 39 de absolvenți de licență.

Dintre ei, am remarcat câțiva studenți a căror viziune nu o poți trece cu vederea, care poate nu este neapărat în acord cu tendințele, dar care te face să o privești admirativ și să reflectezi îndelung asupra ei mult timp după ce ai văzut creațiile lor.

Colecția Directions to 47°00’06.5″N 26°49’39.5″E, semnată de Lucian Arsene, vorbește despre o libertate cu iz romantic și melancolic, transpusă în linii clasice, cu accente future-forward și detalii prețioase, puternic feminine.

Te duce cu gândul la filmul Melancholia, realizat de regizorul danez Lars von Trier, pentru care designerul a dezvoltat un interes aparte. Lucrarea reprezintă un traseu emoțional personal și interior cu o destinație reală, palpabilă, pe care designerul o descrie ca „o disecție inertă cu o atingere a unei lame futuriste.” Creațiile orbitează în jurul elementului de „strălucire”, cu un binevenit exces de opulență, specific deja brandului Lucian Arsene.

Din seria creațiilor realizate prin tehnici inedite de prelucrare a materialelor, colecția manifest Sins and Wonders a Ralucăi Leonte a fost memorabilă nu doar la nivel vizual, ci și prin mesajul transmis.

Prin creațiile sale, realizate cu tehnica sculpturii în polistiren expandat, Raluca a urmărit să creeze o analogie între minunile lumii antice și problemele contemporane globale, pentru a sublinia dualitatea puterii omului de a crea și de a distruge. Fiecare dintre cele șase creații au pus în antiteză câte un monument al antichității și o problemă contemporană, astfel: Grădinile Suspendate din Babilon și fenomenul poluării, Piramida din Giza și înlocuirea omului cu robotul, Mausoleumul din Halicarnas și războiul nuclear, Farul din Alexandria și defrișarea pădurilor, Templul Zeiței Artemis din Efes și fenomenul încălzirii globale, Statuia lui Zeus și consumerismul.

Colectia „Autoportret” (a patra colecție a designerului Alexandru Simedru), se află la granița dintre street-style și stilul renascentist, dintre lux și comoditate.

Colecția „dărâmă” preconcepțiile legate de sexualitate, prin natura unisex a celor nouă creații ale sale și subliniază inegalitățile și dezechilibrul social actual, integrând opulența și referințele din epoca renașterii în cotidian.

Tania Dinca a construit o colecție cu o fluiditate și o cromatică ce m-au trimis cu gândul la un roi de fluturi în culori electrizante ce dansează nebunește sau la unduirea apei.

Intitulată sugestiv „Waves of the Butterfly”, colecția a cuprins șase creații menite să „metamorfozeze”. Bazate pe alăturarea de fâșii de materiale înfășurate pe corp, acestea creau iluzia de mișcare fluidă specifică unui zbor de fluture.

 

*text: Bianca Chivaran

**poze: UNARTE