Kornelia Binicewicz ne-a făcut o radiografie lucidă scenei muzicale turcești
Feed/Music

Kornelia Binicewicz ne-a făcut o radiografie lucidă scenei muzicale din Turcia

kornelia binicewicz

Cum occidentalizarea erodează istoricul muzical extrem de valoros al scenei muzicale din Turcia, într-un interviu cu Kornelia Binicewicz

 

Antropolog, DJ și curator de festival, Kornelia Binicewicz și-a făcut bagajul și s-a mutat din Cracovia în Istanbul cu un singur gând: să dezgroape din arhive muzicale de mult uitate muzică în interpretare feminină din Turcia anilor 60, 70 și 80, satisfăcându-și pasiunea pentru cultura estul Mediteranei și din Orientul Mijlociu. Această pasiune s-a concretizat recent într-o compilație de piese culese din acei ani, cu tot cu poveștile interpretelor: “Turkish Ladies. Female Singers from Turkey 1974  – 1988”, lansată la Sony Music Turkey / Epic Istanbul. Cu poveștile din spatele compilației va fi prezentă și în cadrul panelurilor de discuție de la Outernational Days, 19 -23 septembrie, festival la care Telekom Electronic Beats este partener media.

Ne-am petrecut câteva minute cu Kornelia Binicewicz pentru a înțelege mai multe din pasiunea pentru acest gen muzical și pentru a surprinde mai bine diversitatea muzicală din Turcia.

 

TEB: După tine, care sunt motivele principale care au condus la explozia muzicală din anii 60 până în anii 80 în Turcia?

Kornelia Binicewicz: Cred că discutăm despre 2 motive esențiale: cel tehnologic, o revoluție globală din punct de vedere al tehnicilor de înregistrare și a accesului publicului larg la muzică. Al doilea este cel cultural: o conexiune puternică în anii 70 între muzică și cinematografia turcă: Yeşilçam. Filmele cu melodii și cântăreți transfomați în actori creșteau vânzările de discuri și viceversa. Iar în anii 80 casetele magnetice dominau piața muzicală din Turcia. Totul era conectat cu o migrație importantă a oamenilor din orașele mici și sate către metropole, cum este Istanbul, sau în străinătate. Oamenii aveau nevoie de muzica lor preferată oriunde mergeau, iar muzica înregistrată pe disc sau pe casetă devenea un obiect parte din identitatea lor.

 

TEB: În documentările tale, ai identificat niște izvoare comune pentru această diversitate muzicală? Poate în instrumentele utilizate…

Kornelia Binicewicz: muzica este parte integrantă din cultura oamenilor. Reflectă toate trendurile, cenzurile, perioadele tulburi în istorie, din punct de vedere politic, și influențe artistice, atât locale cât și internaționale. În anii 60 până la începutul anilor 70, Turcia a trecut printr-un proces amplu de occidentalizare, iar muzica locală s-a redefinit pentru a suna mai modern, mai Western. Unul dintre rezultatele acestui proces este psychedelelic pop rock, care avea la bază mixarea cântecelor tradiționale, folosind instrumente populare (bağlama, kamanche, zurna) cu elemente și instrumente psychedelic rock. Pe de altă parte, Turcia a fost întotdeauna apropiată din punct de vedere muzical de Orientul Mijlociu, din țări cum sunt Egipt și Liban. Muzica din această regiune s-a materializat în forma unică a genului Arabesk, un gen extrem de popular în clasa muncitoare și a oamenilor ce proveneau din orașe mici și sate. Acest suflet dublu al muzicii turcești, fascinația pentru cultura occidentală și conexiunea subconștientă cu Orientul Mijlociu este încă un model adânc înrădăcinat în muzica turcească.

TEB: Pe lângă muzica promovată de radiourile comerciale, cu influențele occidentale de rigoare, ce se mai întâmplă pe scena muzicală din Turcia în prezent?

Kornelia Binicewicz: Pop a fost un gen extrem de popular în Turcia tot timpul, chiar și în zilele noastre. Din păcate popul de acum cu cel de acum ceva ani diferă foarte mult. Parte din cauza evoluției tehnologiei, devenită din ce în ce mai accesibilă, popul a devenit lipsit de creativitate. Chiar dacă Turcia a fost permanent sufocată de artiști și muzică pop, acum ceva timp trebuia să ai un minimum de aptitudini și talent. Scena alternativă contemporană este cu ochii mai mult pe ce se întâmplă în Vest și foarte puțini artiști explorează într-un mod creativ trecutul lor cultural. Privind din exterior, mi se pare tulburător, dar cum trăiesc deja de câțiva ani aici, le înțeleg alegerile muzicale. Ori de câte ori mă gândesc la absența muzicii turcești cu influențe în istoria muzicală a țării, îmi readuc aminte că emisiunea “Altın Mikrofon”, organizată de un ziar turcesc, a promovat și a contribuit la apariția Anatolian Rock, un gen muzical cu atâția fani în toată lumea.

 ladies on records

TEB: Care este contribuția ta la ediția Outernational Days de anul acesta?

Kornelia Binicewicz: cum tocmai ce am lansat compilația “Turkish Ladies. Female Singers from Turkey 1974  – 1988” (Sony Music Turkey/ Epic Istanbul), voi veni cu colecția aceasta de cântărețe din Turcia. E rezultatul a 3 ani de “săpături” în istoria muzicală a Turciei, cu ajutorul proiectului Ladies on Records. Voi prezenta și câteva cântărețe, de la dive la artiști mai puțin cunoscuți din anii 60, 70 și 80: poveștile vieții și carierei dar și câteva fragmente din culisele acestei explorări prin arhive muzicale. Sunt bucuroasă că, pe lângă gigul din Control Club unde voi mixa piese cu groove, am ocazia să împărtășesc din experiența mea de curator muzical dintr-o perspectivă antropologică, în timpul discuției de la MNAC.

 

TEB: Ce urmează în cadrul proiectului Ladies on Records?

 Kornelia Binicewicz: sper la un label propriu și la câteva release-uri noi. Visez să descopăr arhive uitate în timp și să pot spune povestea artiștilor.