DJs care forțează limitele turntablismului (Part 2: 1989 – 2006)
Interacțiunea intensă cu pickupul utilizat ca instrument a cam dispărut din rutinele DJ-ilor, însă creativitatea și muzicalitatea seturilor pare că sunt mai importante.
În prima parte a seriei prezente de articole, am trecut rapid prin câteva de videouri care prezintă istoria recentă a turntablismului, însă acum este momentul să mergem și mai departe în timp, până în anul 1989. Despre începuturile acestui curent, cât și despre inițiatorii lui, vom discuta în articole viitoare, însă riscăm să ne îndepărtăm mult de muzica electronică.
Până la apariția CDJ-urilor și a efectelor integrate direct în mixer, seturile DJilor erau limitate la două pickupuri și, în general, un mixer cu două canale și un cross fader. Din acest motiv, de multe ori devenea mai interesant modul în care erau prezentate vinilurile, decât muzica în sine. Acest curent, rezultat din rutine de scratching, creative mixing și beat juggling, a condus către ceea ce azi numim turntablism. Adepții acestui stil aveau multă dexteritate și ambidextrie, ceea ce, la majoritatea instrumentelor, este absolut necesar. În prezent, selecția și modul creativ în care sunt mixate piesele, cât și contrastele din momentele de tranziție, redau calitățile și abilitățile DJilor.
Perioada de glorie a turntablismului este bine caracterizată de refrenul “What is a DJ if he can‘t scratch”, așa că hai să urmărim o listă de patru videouri din care poți învăța să utilizezi toate opțiunile pickupului.
Birdy Nam Nam, Violons – 2006
DJ Craze, DMC World Champion – Winning Set – 1999
Dj-Qbert, The Summit – 1998
John Alsop, Eric Eerdhuyzen, Soulshock, DMC World championship Turntablism – 1989
Citește și prima parte a articolului în care am prezentat perioada 2007 – 2015