Electronic Beats Romania
DJ Vasile

Interviu cu DJ Vasile: „Singura legătură dintre cel ce am fost şi cel ce sunt e muzica per se”

Carla Francesca Schoppel a vorbit recent cu unul din veteranii muzicii electronice românești.

Lucian Stan aka DJ Vasile este un veteran al muzicii electronice românești, în special datorită primelor emisiuni radio care au inclus promovarea muzicii electronice și alternative, la începutul anilor ’90.

Pentru cei mai mulți, DJ Vasile e cunoscut deoarece a explorat lumea sunetului încă din primul an după Revoluție, iar asta m-a determinat și pe mine să sondez motivația din spatele carierei sale muzicale. Drept urmare, am făcut o vizită în studioul său, unde nu doar că am avut parte de o audiție în premieră, dar am și descoperit bucătăria din spatele atâtor proiecte muzicale longevive, care se bucură în continuare de succes, așa cum s-au bucurat încă din primele zile ale lansării.

De asemenea, dată fiind perioada dificilă pe care o traversează artiștii, indiferent de sectorul în care activează, m-a interesat cum petrece DJ Vasile pandemia, precum și dacă a avut loc o inovare în mediul digital a evenimentelor sale muzicale.

Muzica l-a ajutat pe DJ Vasile să reziste și să își vindece tot felul de traume, să se descopere, să îi descopere pe alții, dar mai ales să descopere că muzica este o armă foarte puternică. Înainte de Revoluție a făcut-o inconștient, apoi conștient, practic ajungând să cânte în timp ce în jurul lui cădeau bombe.

Eu doar montam boxa.

Foto: Adela Muntean
Foto: Adela Muntean

Înainte de anii ’90, DJ Vasile era ceea ce am numi un soundboy: cu mixere, microfoane și scenă, adică omul din spatele celor care cântau pe vremea aceea. Nu punea muzică, dar a prins ca soundboy toată generația de spectacole out of Bucharest, cu cei de la TV, cu acele figuri care la vremea aceea erau pe toate afișele și care prin faptul că aveau public de cel puțin 500 de oameni îi și asigurau venituri mai mult decât modeste.

Până după Revoluție, a fi DJ sau a pune muzică electronică erau concepte oarecum invizibile. Putem spune însă că DJ Vasile a fost primul DJ în FM, iar în ceea ce privește muzica electronică este o discuție destul de lungă.

Ulterior, pentru DJ Vasile s-a ivit oportunitatea să aibă emisiuni la radio şi a început de ziua lui Ceauşescu, în 26 Ianuarie 1990. Acesta a fost primul show de radio care difuza muzică new wave, punk şi tot ceea ce probabil că nu ascultase nimeni niciodată până atunci.

Nu mai dai drumul la radio: pe vremuri aia era pasiunea, să ai un tuner, marele secret. Dacă aveai un aparat de radio erai distrus pe viaţă.

DJ Vasile s-a reinventat continuu ca DJ: a traversat de la rock alternativ, punk, new wave, la techno, drum and bass, dub și dubstep. Prin radio a învăţat și spaniolă, germană, şi italiană, iar asta numai ca să înţeleagă ce se spune la radio: „lucruri care se spuneau acolo, dar la noi în țară nu. Era imposibil să nu asculți Radio Europa Liberă, topuri etc. Cum altfel să descoperi alte culturi dacă ești închis într-o ţară și n-ai ce să auzi?”

YouTube

By loading the video, you agree to YouTube’s privacy policy.
Learn more

Load video

„Atunci când se culca toată lumea, puteai să stai lângă aparatul ăla de radio, cu difuzorul ăla şi ascultai de exemplu arabi. Desigur, ascultăm radio și în prezent, numai că astăzi nu se mai aude fâșâitul dintre frecvențe, totul este mult mai digitalizat.”

DJ Vasile are în continuare o pasiune să asculte radiouri din toată lumea. Fie că e vorba despre un cântec sau un proiect în FM, în radio, putem spune că pentru DJ Vasile este un vis împlinit faptul că acum poate realiza toate aceste lucruri la el în studio, cu propriile frecvențe accesate. Asemenea inspectorului Gadget, DJ Vasile deschide pardesiul și ne uimește cu tot felul de descoperiri muzicale.

Mult din ceea ce face se confruntă cu prejudecata că o astfel de muzică se ascultă cu siguranță mai mult în afară decât în țară. DJ Vasile se luptă cu asta încă de la început, prin promovarea muzicii electro și drum and bass, al cărui fan este încă dinainte să apară festivalul TM Base din Timișoara.

La radio punea adesea și Șuie Paparude, „care erau parte dintr-un crez care azi pare să nu mai existe”. Cu toate acestea, nu a fost demoralizat, dar nici nu mai vrea să facă public ce produce până când nu are o formă finală și până nu e depășit stadiul de instrumental fără sens sau versuri fără conținut.

Foto: Radu (Cool Cat)
Foto: Radu (Cool Cat)

„Dacă poți să faci ceva care sună bine și nu seamănă cu nimic, asta e calea. Nu ne-a cerut nimeni NSK sau Shukar Collective, nu a fost cu precomandă sau ceva ce ar cere piața, ci din sinceritate totală.”

Pentru că nu avea studii muzicale, toate proiectele fondate sau coordonate de DJ Vasile s-au bazat pe simțuri și instrumente, incluzând chitară sau bas. Calculatorul a fost însă nucleul, cu ajutorul căruia a putut păstra și edita ideile.

NSK (Natural Soft Killers) este unul dintre proiectele fondate de DJ Vasile, alături de Matze (Cristi Stanciu) și Electric Brother, proiect pe care DJ Vasile îl descrie ca fiind „eclectico-frumos, de nu o să mai auzi ceva așa”.

YouTube

By loading the video, you agree to YouTube’s privacy policy.
Learn more

Load video

Apoi, succesul Shukar Collective rămâne de asemenea unic în continuare datorită schimbării secției ritmice și a armoniilor din muzica primitivă a romilor, care se poate întâmpla prin mash-ups. La bază, muzicienii aveau nevoie de un ritm, iar ceea ce a reușit DJ Vasile a condus către apariția unui album și realizarea unui concert. Au creat această trupă împreună cu Dreamdoktor (Dan Handrabur), Matze, Mitoș Micleușanu, Vlaicu Golcea, Marius Mateșan și trei soliști și percuționiști romi: Tamango, Napoleon și Classic. Proiectul evocă un underground care iese din mainstream, bazat pe folclor, fiindcă, așa cum spune DJ Vasile, „etno ne-a salvat întotdeauna de la pierzanie”.

Shukar Collective a reprezentat inclusiv subiectul documentarului The Shukar Collective project (2011), unde explorarea muzicală pornește de la îmblânzirea ursului folosind linguri, butoaie din lemn sau darbouka și ajunge la acele straturi de sunete urbane suprapuse muzicii tradiționale.

YouTube

By loading the video, you agree to YouTube’s privacy policy.
Learn more

Load video

 „Azi, dacă ne chemi, dăm drumul la treabă și iese ceva ce nu ai mai auzit. Garantez pentru asta. Nu e că ne străduim din răsputeri să fie ceva ce nu ai mai auzit. Chiar e ceva ce nu ai mai auzit.”

DJ Vasile a creat adevărate bijuterii sonore, ajungând inclusiv la colaborarea cu Mircea Florian, fondatorul atâtor formații-concept și experimente avangardiste, al cărui fan sincer a fost încă de când Mircea Florian cânta rock la Sala Polivalentă, în anii ’80.

Tatăl nostru e un proiect muzical despre care nu știe prea multă lume și în legătură cu care nu găsești decât maximum concerte, fiind cel mai underground cu putință proiect. În spatele proiectului sunt DJ Vasile, Mircea Florian, Andrei Dinescu și alți creatori. A durat mulţi ani, iar materialul este extrem de stufos. Un desfășurător mai vechi de la unul dintre concerte descrie o oră și jumătate despre cum suna proiectul, alături de câteva teme mai vechi, beat-uri, refăcute pentru cine ar fi știut vreodată albumele lui Mircea Florian.

De asemenea, DJ Vasile a fondat Șuie Paparude, împreună cu Michi (Mihai Câmpineanu) și DJ Haute Couture (Mihai Dobre), însă ulterior a ieșit din trupa de muzică electronică alternativă pentru o carieră solo.

YouTube

By loading the video, you agree to YouTube’s privacy policy.
Learn more

Load video

Am început să facem emisiunea la radio fiindcă aveam acces la radio.

Înainte de a avea radioul propriu, cum este acum Zona Liberă online, DJ Vasile nu avea posibilitatea de a realiza o emisiune. Cunoscând însă lume din media, a fost propus un nou format de emisiune, constând într-o oră de muzică românească și una de muzică străină, puse în oglindă, astfel încât să poată fi comparată muzica din mai multe spații geografice. De asemenea, emisiunea includea și trei minute de muzică „pe care nu a auzit-o nimeni niciodată”. Acesta e formatul Zona Liberă, care durează de 800 de episoade încoace, câte unul pe săptămână; seria e arhivată de aceiași oameni care de-a lungul timpului au migrat de la ProFm la Guerrila.

De fiecare dată, până găsește stadiul final, până când lucrările sunt lovituri fatale, DJ Vasile sondează sunetele în acest stadiu premergător, asemenea unui spărgător de bănci de sunete. Chiar și atunci când este vorba despre sampling, important este să nu furi tema muzicală. „Orice e muzică abstractă e abstractizată și abstractizantă până la sfârșit. Dacă furi o temă muzicală e cam evident. Dar gluma despre cum sunt doar opt note evidențiază oricând faptul că o mulțime de stiluri operează cu acest set de opt note, fără a fi asemănătoare.”

„E o mare diferență între a fi DJ și a fi muzician. Sunt un foarte bun DJ și un foarte lousy muzician.”

Între a fi DJ și a fi muzician sunt o mulțime de polemici. În ceea ce privește activitatea sa, deși DJ, nu muzician, DJ Vasile a avut la un moment dat ambiția să intre cu o piesă proprie într-un set de șase ore realizat de altcineva.

Astfel, în prezent, a ajuns să poată realiza două ore de muzică fără a include piesele altcuiva, iar asta se datorează unei munci îndelungate întinse pe parcursul a 20 de ani. A compus beat-uri, idei, uneori cu ajutorul NSK sau cu alți colaboratori, însă și singur. Cu toate acestea, DJ Vasile își descrie creațiile mai degrabă ca fiind niște instrumentale asemenea peisajelor fără personaje, momentan fără întâmplare, care necesită integrarea într-un peisaj muzical amplu.

Eu eram în pandemie și înainte. Suntem închiși într-o țară și cam asta e tot.

La fel ca pentru cei mai mulți artiști, pandemia nu a făcut decât să adâncescă lipsurile deja existente: cu plictiseala, lipsa de socializare și colaborările mai bine sau mai prost plătite. Acum, muzicienii au trebuit să găsească o cale astfel încât să se strângă împreună și eventual să sufere împreună.

DJ Vasile a realizat în această perioadă două documente muzicale. Primul, bazat pe conceptul de la Expirat, constă într-o oră de muzică. Al doilea este proiectul curatoriat de Mitoș Micleușanu, Post Muzica, un proiect dedicat sunetului și artiștilor activi în zona experimentală a muzicii contemporane. În cadrul acestuia, DJ Vasile a inclus tot o oră din muzica sa.

DJ Vasile descrie cele două creații atât de originale încât e mândru de ele și ar putea să le repete.

YouTube

By loading the video, you agree to YouTube’s privacy policy.
Learn more

Load video

„Să ai capacitatea de a-ți vizualiza printr-o gaură a cheii viitorul, în care tu ești într-o lume de roboți care încearcă să te disece microb cu microb, care te descompun mai tare decât poți să-ți închipui.”

Pentru DJ Vasile, arta valorează cu atât mai mult în pandemie, când există o presiune atât de mare. În 2020, tot ceea ce a lucrat a fost diferit; a făcut muzică așa cum a simțit. Nu a fost neapărat influențat de pandemie, însă într-o totală sinceritate, „de unde nu aveam de niciunele a apărut o prăpastie și mai mare, unde poți să ai și ce credeai că n-ai, de unde vezi că pot apărea chestii, de și alea pe care nu le aveam mi se par mult.”

*de Carla Francesca Schoppel

Published December 15, 2020.