De la un Pentium II folosit la producție, la setupul actual de studio: interviu Ada Kaleh | Electronic Beats Romania
Feed/Music

De la un Pentium II folosit la producție, la setupul actual de studio: interviu Ada Kaleh

 

Ada Kaleh este pseudonimul ales de Iulian Cuculea, producător cu state vechi în undergroundul electronic românesc, pentru producțiile sale house & techno

Iulian Cuculea a adoptat aliasul Ada Kaleh, numele unei mici insule dispărută în apele Dunării acum aproape 50 de ani, în 2013, odată cu Devotare/Diafan, release ce anunța și noul său label, Ada Kaleh România.

 

Soundul propus, cu linii de bas difuzate în fundalul minimalistic și linii melodice cu calitatea de a rămâne persistente în memoria noastră și mult după ce am părăsit dance floorul,  a evolutat subtil de-a lungul anilor, propagându-se și pe următoarele EP-uri.

Palatul De Cleștar, cu ale sale accente parcă extrase dintr-o simfonie de Maurice Ravel este cel mai bun exemplu. După opriri scurte la UVAR Records și R&S Records, Ada Kaleh a revenit în 2018 la propriul label, lansând Nedeslușit În Amurg

 

Profitând de prezența sa în lineup-ul Waha Festival, am stat de vorbă cu Iulian pentru a afla sursele sale de inspirație, dar și pentru a contura personalitatea muzicală Ada Kaleh, dincolo de producțiile electronice.

 

Ce te-a făcut să alegi muzica electronică drept mod de exprimare artistică?

Ada Kaleh: Nu a fost o alegere asumată, ci mai degrabă a fost un cumul de factori și experiente. Pe la începutul anilor ’90, muzica electronică începea să pătrundă și prin piețele noastre: prin talciocuri găseai tot felul de discuri aduse de prin Germania, casete și CD-uri bootleg. Așa am descoperit eu muzica electronică la vremea aia. Dacă aveam rezultate bune la școala, îmi lua tata câte un disc sau o casetă, la plesneală. Tot prin aceeași perioadă luasem și lectii de pian și violoncel, pe atunci fără vreun scop, doar de amorul artei. Acum îmi prinde bine.

În ’98, când am intrat la liceu, părinții m-au adus în lumea modernă cu un Pentium II 400Mhz, 32MB RAM. L-am stricat în 2 zile cu o versiune piratată de Quake II. Așa am învățat să pun Windows și drivere. După ce a trecut febra Quake II, Starcraft 2 și Age of Empires, am început să explorez ceva sequencere: pe atunci mă jucam cu Fast Tracker 2, Logic 5.5.1 și niște jucării sample based de la eJay. Apoi am experimentat cu Reason, Orion Platinum, Cubase și ceva hardware. Cam așa a început aventura mea cu muzica electronică.

 

Unde găsești inspirația pentru producțiile tale?

Ada Kaleh: Acum câțiva ani aș fi răspuns că o găsesc în natură sau în relațiile inter-umane. Acum nu mai știu să raspund la întrebarea asta, cel puțin nu atât de precis. Inspirație și idei sunt mereu, doar că e nevoie sa și transpiri pentru ele, să ai tragere de inimă să mergi până la capăt cu munca.

 

Care sunt principalele „piese” din setupul tău de studio?

Ada Kaleh: Nu am nimic cu adevarăt preferat, în general toate instrumentele au limitările lor și oricat de bine le-ai învăța, ajungi la un plafon. Dar, îmi plac mult DSI Pro2 și Sequencial Circuits Pro One pentru sunetele melodice, chord-uri, drone, etc și Waldorf MicroQ pentru sunete bizare și Sci-Fi. În egală măsură, îmi plac sintetizatoare virtuale, cum ar fi Aalto sau U-he Diva, U-he Bazille.

 

Un artist, curent sau album cu o influență esențială în sound-ul Ada Kaleh?

Ada Kaleh: Albumul cu cea mai mare influență asupra mea este E2-E4 al lui Manuel Gottsching.

 

Care este, de obicei, momentul în care spui: “Gata, trackul e perfect!”? Ce anume urmărești?

Ada Kaleh: Dacă atunci când ascult (de cele mai multe ori după mulți ani de când am început “lucrarea”) sunetele se îmbină natural și organic, dacă îmi crează un spațiu atemporal vag definit în care mă simt “acasă și cu de toate pe masă”. În principiu, cam tot ce arăt lumii, are cel puțin 4-5 ani de lucru în urmă. Improvizațiile de moment nu își păstrează relevantă în timp.

 

Citește mai mult: Romansoff exportă raw techno în Canada cu cel mai nou release al său