Interviu Bogdan Vix: ce se mai întâmplă pe scena trance din România
Bogdan Vix, jumătate din proiectul Snatt & Vix și una dintre cele mai importante voci ale scenei trance din România, ne-a povestit ce se mai întâmplă pe la noi cu muzica trance
Curentul trance din muzica electronică s-a poziționat de-a lungul anilor ca soundul perfect pentru main stage-urile festivalurilor mari. Cu producții păstrând constant poziții în clasamentele muzicale ale posturilor de radio comerciale și audiențe de zeci de mii de oameni la festivaluri, producătorii trance au primit rapid statutul de super star DJs.
Publicul român nu putea rămâne indiferent la popularitatea soundului trance așa că în ultimii 15 ani cluburile și festivalurile de profil au rezervat nopți și scene pentru Paul Oakenfold, Armin van Buuren sau Tiesto. Iar suportul local pentru numele grele din industria trance a venit aproape fără excepție din partea a doi români care s-au încăpățânat să creeze și să ajute comunitatea trance din România: Snatt & Vix. Duoul s-a făcut remarcat prin opening acturile pentru aproape toate petrecerile cu lineup trance, cu propria serie de evenimente sub numele TrancENDancE, dar și cu câteva release-uri ce nu o dată au fost highlighturile seturilor lui Armin van Buuren. Tragedia venită în 2017, Snatt plecând mult prea devreme din această lume, a făcut ca drumul deschis de Snatt & Vix să fie continuat doar de Bogdan Vix.
Curioși să vedem ce se mai întâmplă pe scena trance din România, am stat de vorbă cu Bogdan despre începuturile carierei, despre producătorii români de trance și despre undegroundul trance.
TEB: Îți mai amintești momentul în care te-ai îndrăgostit de trance?
Bogdan Vix: Sigur că da. Eram în Brașov, orașul meu natal, în 1996, proaspăt boboc la liceul de informatică, o perioadă foarte frumoasă în care descopeream internetul și formatul audio MP3 care ne surprindea prin faptul că puteai stoca pe un CD peste 100 de melodii în acest nou format audio, era ceva wow :)) Tot în acest timp la televizor în grila de programe a singurului furnizor de televiziune prin cablu din Brașov, se găsea și Viva TV, un canal de muzică din Germania pe care îl ascultam și urmăream cu mult interes fiind atras de muzică, în special de muzica pop-dance ce conținea sunete de sintetizator, mai ritmată și energică. Pe Viva TV era o emisiune numită Club Rotation care era axată doar pe muzica clubbing în tendințe: trance și club-house. De acolo aflam nume de artiști și titluri de piese pe care îi cautam apoi pe internet. Așa am ajuns să descopăr multă muzică trance de care m-am îndrăgostit imediat.
TEB: Ce te-a determinat să te apuci de mixat?
Bogdan Vix: Muzica trance a devenit o mare iubire și pasiune, ascultam zilnic foarte multă muzică trance descoperită pe internet; urmăream compilațiile Club Rotation, Dream Dance, Tunnel Trance Force și mai apoi artiștii descoperiți în tracklist-urile acestor compilații. Colecționam tot, toate melodiile trance pe care le descopeream și care îmi plăceau, deja pe la începutul anilor 2000 știam aproape tot ce se întâmpla în muzica trance 🙂 Eram fascinat de această muzica, de starea de bine pe care mi-o dă și de modul în care o percep, mi se făcea pielea de găină pe anumite pasaje și apoi parcă zburam. M-am apucat de mixat ca să pot împărtăși muzica trance ca și DJ (un fel de leader), rezona și trăi aceste senzații împreună cu alți oameni iubitori de muzică electronică.
https://www.youtube.com/watch?v=Vys6hZv-ISs&feature=youtu.be
TEB: Pe lângă festivalurile mainstream, există și o scenă mai ferită de publicul larg, mai underground, să spunem?
Bogdan Vix: Nu prea mai există o “scenă underground” de când cu tragedia de la Colectiv 🙁 ce a declanșat dispariția multor locații indoor, cluburi ce găzduiau mișcarea underground. Încă destul de activă în zona de underground, este scena psy care nu a depins de o locație anume fiind o mișcare în care party-urile se fac până și în pădure sau în diverse locații neconvenționale, majoritatea outdoor și aflate departe de “ochii lumii”. Consider că lipsa mai multor cluburi de calitate, care sa fie deschise și către underground, deci cluburi care să arate bine, care să aibă un sound bun și calitativ, cu o acustică bună, cu un aspect cât mai cool și decor cât mai atractiv, fac să nu prea existe o alternativă demnă de luat în serios și care să atragă lumea pasionată de muzică electronică, chiar și pe mine tot zona de festival mă atrage cel mai mult acum, pentru că acolo se întâmplă ceva și e o mișcare puternică acum în România.
TEB: Ce highlight-uri au fost pe scena trance din România în 2018?
Bogdan Vix: Cu siguranță printre highlight-urile pe zona de trance în România în 2018 este prezența headlinerilor de trance (Armin van Buuren, Above & Beyond, Paul van Dyk, ATB) în zona de festival pe scenele lor principale (Main Stage) și mai ales debutul foarte reușit al unei scene trance (Trance Stage) competitive, cu un line-up de nivel mondial, de top, la cel mai de succes festival din România din ultimii ani: Untold Festival, Cluj Napoca.
TEB: Un producător român tânăr pe care ar trebui să stăm cu ochii în următoarea perioadă.
Bogdan Vix: Vreau să îi enumăr pe toți cei care fac o treabă bună la cel mai înalt nivel în prezent: KeyPlayer, Exolight, Suncatcher, Nikolauss, Starpicker, The WLT.
Ei merită toată atenția de a fi urmăriți pe Facebook, Instagram, Soundcloud.
TEB: S-a schimbat ceva în producțiile și aparițiile tale de când activezi singur?
Există o încărcătură aparte, pentru că am trecut prin niște pierderi majore (non materiale) care mi-au afectat mult zona interioară, afectiv emoțională, eu fiind un om introvertit de fel, prin muzică exprim cel mai bine chestiuni ce nu le comunic de altfel la exterior. Mă adaptez la prezent și vreau să dau ce-i mai bun pentru muzica trance.
Citește mai mult: Intră în universul lui Ace Ventura înainte de sesiunea de meet&greet de la Dakini Festival