De vorbă cu DJ Seinfeld: un strop de umor în muzica electronică

De vorbă cu DJ Seinfeld: un strop de umor în muzica electronică

Autor Dragoș Rusu

Umorul în muzica electronică nu a fost niciodată supraestimat, însă în multe din cazuri se resimte insuficient pentru a putea crea un impact pozitiv.

Cu toate acestea, așa cum vom descoperi pe parcursul acestei conversații prin telefon avută cu DJ Seinfeld, este important ca în anumite cazuri să nu te iei mai în serios decât e cazul, fără să cazi în extrema cealaltă, a superficialului sau a „caterincii”.

Seinfeld nu face „caterincă”. Își ia (cât se poate de) în serios rolul de DJ și producător, însă nu prea îl interesează comentariile care au apărut de-a lungul timpului legate de pseudonimul său. De altfel, pe lângă DJ Seinfeld, suedezul Armand Jakobson mai operează sub două alte nume: Birds of Sweden (sub care a lansat doar un disc) și Rimbaudian (sub care a lansat șase discuri).

Plouă, tună și fulgeră. L-am prins pe Armand la telefon în timp ce se află într-un aeroport din Barcelona. Urmează să pună muzică în Ibiza (în clubul Pikes) în aceeași seară, în cadrul unei petreceri speciale de caritate, organizată de Mixmag și Charity Help Refugees. Toți banii încasați de pe urma acestui party sunt redirecționați către cei care au de suferit cel mai mult de pe urma crizei globale a refugiaților. „Am mai pus muzică în Ibiza și în alți ani, o dată sau de două ori”, spune Armand. „Cred că o să iasă tare și petrecerea de diseară.”

Muzica a jucat în rol important în viața lui Armand dintotdeauna. Tatăl lui a fost cântăreț la operă iar mama lui a fost profesoară de muzică în Malmo, orașul în care Armand s-a născut și a crescut. „Malmo e un oraș micuț, mă simt bine aici, mă protejează într-un fel de nebunia pe care o întâlnesc atunci când călătoresc cu gig-uri.”

„Am învățat să cânt la pian de când eram foarte mic. Am avut un profesor, însă părinții mei m-au ajutat foarte mult în acest sens. Tot ei mă motivau să exersez ori de câte ori se poate. Am învățat să cânt muzică clasică; am studiat toți clasicii, de la Chopin la Beethoven, Bach.”

DJ Seinfeld s-a născut și a crescut în Malmo. Ulterior, s-a mutat o perioadă în Barcelona, după care în ultimii ani s-a relocat în orașul natal. „De când mă știu am fost mai timid. Când eram în Malmo ieșeam cu prietenii, mergeam la școală; a fost un proces destul de tradițional. În liceu am studiat economie, iar apoi am studiat economie și sociologie în Scoția, iar apoi am făcut un master în economie în Barcelona.”

Când era în liceu, Armand asculta cam tot ce se putea asculta la radio la vremea respectivă. Primul val de dubstep, house, techno. „Nu mă gândeam la asta din punct de vedere analitic; unele chestii îmi plăceau, altele nu. Când am mers la facultate, eram mai tot timpul singur, așa că am avut mult timp să ascult muzică. Am putut să sap mai adânc după anumite genuri și subgenuri muzicale. Tot în facultate am început să ascult din ce în ce mai mult muzică electronică, în special house și techno. Ascultam Theo Parrish la început, Omar S, Sound Signature, Bunker Records din Haga, M_Nus, tot ce făcea Richie Hawtin sub pseudonimul Plastikman, precum și discuri apărute la Hyperdub.”

Atunci când a început să studieze la facultate, Armand spune că nu avea prea mulți prieteni, iar mare parte din timp și-l petrecerea mai izolat, în propria intimitate. „Îmi făceam temele, mergeam la examene și apoi mă întorceam acasă. Ulterior a devenit plictisitor să fac doar asta, așa că (împreună cu puținii prieteni de la vremea respectivă) am început să mă joc cu producția muzicală. De fapt, am început să fac muzică pentru că mă plictiseam. Întrucât studiasem muzică, credeam că va fi destul de ușor să produc muzică electronică, dar nu a fost așa.”

La o primă vedere (sau mai degrabă analiză), numele DJ Seinfeld poate face trimitere către mai multe lucruri: fie un devotament și o pasiune pentru legendarul serial american de comedie al lui Larry David și Jerry Seinfeld, fie un soi de ironie asupra scenei muzicale electronice, fie ambele, fie niciunul. Armand recunoaște că e – poate – câte un pic din toate.

„Îmi place foarte mult serialul, într-adevăr. Pe vremea când am decis să creez acest pseudonim nu prea eram în apele mele, așa că am vrut să fac ceva amuzant, distractiv. Nu voiam să mă iau (chiar atât de) în serios. Uneori ai impresia că artiștii, DJii, muzicienii trebuie să aibă o personalitate foarte serioasă, sub care să se ascundă, pe care să o folosească drept un fel de mască. Atunci când am creat personajul DJ Seinfeld nu mă cunoștea nimeni, și nu voiam decât să fac ceva amuzant. Primele luni am operat sub anonimat complet. Iau muzica foarte în serios, dar nu și persoana, ego-ul meu. Am continuat așa pentru o vreme, apoi a început să apară din ce în ce mai multă lume care mă întreba dacă nu vreau să pun muzică la evenimentele lor. La un moment dat am ajuns într-un punct în care am realizat că e prea târziu să-mi mai schimb numele. Eu nu am avut niciodată vreo problemă cu acest nume, deși unii poate că au avut. Mie mi se pare în continuare la fel de amuzant.”

Deși nu a intrat niciodată în contact cu Jerry Seinfeld, Armand crede că de fapt, Seinfeld nu pare un personaj prea amuzant sau prea drăguț în viața reală. Îl întreb care e personajul lui preferat din serial. George Constanza.

Întrebat dacă umorul lipsește din muzica electronică, Armand crede că asta diferă foarte mult de la caz la caz. „Depinde de ceea ce vrei tu, ca artist, să faci cu muzica ta, cum vrei să te prezinți, să te promovezi, ce vrei să transmiți despre tine și despre muzica ta. E destul de ușor să te prinzi atunci când cineva vrea să pară prea serios, când vrea să pară mai amuzant decât este de fapt. Umorul este foarte bun, dar dacă vrei să pari mai degrabă plictisitor decât amuzant (deși muzica ta e bună), și asta e foarte bine. Fă asta.”

"Meseria asta de DJ poate fi foarte dificilă uneori, de cele mai multe ori ești singur. Unii se descurcă ușor cu asta, însă altora le este destul de greu."

Compania de distribuție digitală Record Union a realizat un sondaj online între aproape 1.500 de artiști independenți care arată că 73% dintre artiști au suferit sau suferă de boli mintale, iar o treime din ei au suferit sau suferă de atacuri de panică. Rezultatele sunt bazate pe un sondaj online aplicat la aproape 1.500 de muzicieni. Sondajul a fost realizat între 21 martie și 2 aprilie și concluzionează că aproape trei sferturi dintre cei care au luat parte au suferit de anxietate, presiune negativă, stres negativ și depresie, ca urmare a muncii lor.

Atunci când te iei prea în serios, riști să cazi în capcana cealaltă, în care totul este dificil? Putem vorbi despre sănătatea mintală a artiștilor prin prisma modului în care vor aceștia să se prezinte?

„Și eu am avut perioade grele; am suferit de depresie, anxietate, la fel ca majoritatea celor din jurul nostru. Există o mare diferență între a fi trist și a fi deprimat. Depresia este o condiție medicală; e ceva cu care trebuie să te descurci singur, pe cont propriu. Meseria asta de DJ poate fi foarte dificilă uneori, pentru că de cele mai multe ori ești singur. Unii se descurcă ușor cu asta, însă altora le este destul de greu. Dar mereu am considerat că atunci când simți că ceva nu e în ordine, că nu te simți în apele tale, că nu ești fericit, nu te mai bucuri de viață sau de faptul că faci muzică și ai turnee, înseamnă că trebuie să vorbești cu un specialist. Eu asta am făcut și m-a ajutat foarte mult. Călătoresc mult; nu îmi văd prea des familia, prietenii sau iubita, așa că e destul de ușor să cazi în latura aceea întunecată. Dacă nu interacționezi cu cineva apropiat timp de mai multe săptămâni, mergi în cluburi noaptea, ești obosit și nu mai ai timp să te gândești la ceea ce vrei de fapt să faci, ca artist – ci faci lucrurile mecanic – e important să te retragi un pas înapoi și să vorbești cu cineva. Nu e nevoie neapărat să vorbești cu un psiholog, poate fi pur și simplu o persoană mai apropiată. Când ajungi în punctul acela, e important să-ți asumi responsabilitatea și să încerci să-ți îmbunătățești situația.”

Zilele acestea, DJ Seinfeld primește foarte multă muzică. Îmi spune că nu prea mai are timp să asculte tot ce-i pică în mână, însă este foarte pozitiv și optimist cu privire la situația scenei actuale de muzică electronică.

„Această așa-zisă competiție mă impulsionează să muncesc mai mult și să mă gândesc mai bine și mai serios la ceea ce vreau să fac ca muzician. Cu cât mai multă lume produce și lansează muzică, cu atât mai mult crește scena globală și devine mai bună, mai valoroasă. Cred că e grozav ce se petrece acum în muzica electronică.”

Armand se simte bine în pielea lui, sau cel puțin așa dă de înțeles. „Ascult multă muzică, dar nu simt că fac parte dintr-o anumită scenă. Am o echipă, un manager care mă ajută cu partea logistică. Mă pot concentra mai bine asupra muzicii mele și asupra a ceea ce vreau să fac. Dacă ar fi să ascult tot ce iese acum, cu siguranță m-aș simți compleșit. Dar am reușit să am o balanță echilibrată la acest capitol.”

Foto: Dani Canto

În urmă cu câteva săptămâni, Armand a demarat un nou proiect: propria casă de discuri. Se numește Young Ethics, iar primul disc – Galazy EP – este semnat chiar de el.

„Nu m-am gândit dacă voi lansa și muzica altor persoane; probabil că da. Dar momentan intenționez să lansez aici o parte din piesele mele. Voiam de mult să am propria mea casă de discuri și să o curatoriez așa cum vreau eu.”

Pentru DJ Seinfeld urmează un an foarte productiv. Intenționează să scoată până la finalul anului cel puțin două discuri la propriul label, iar în 2020 vrea să-și lanseze al doilea album. Primul album, „Time Spent Away From You”, a fost lansat în 2017 la Lobster Theremin.

„Unul din sentimentele recurente trăite în ultimul an a fost un soi de îngrijorare, neliniște. Se întâmplă multe în viața mea interioară, în viața familiei mele. Sunt mereu pe drumuri, așa că uneori e dificil să îmi pun la punct anumite aspecte din viață. Uneori mă îngrijorează aceste aspecte ale vieții mele: familia, situația financiară, ce vreau să fac cu viața mea, și tot așa. Pe de altă parte, acest sentiment al nesiguranței te face să simți că trăiești.”

Deși muzica lui a fost adesea descrisă (sau catalogată) ca aparținând acestui pseudo-curent numit lo-fi house, Armand nu se vede ca făcând parte din el. Există anumite indicații, atât la nivel estetic, cât și la nivel ideologic, legate de legătura dintre lo-fi house și nostalgie.

„Nu mă simt confortabil cu a-mi programa ce vreau să fac, ce vreau să transmit prin muzica mea. Nu vreau să fac hituri house care să explodeze în industrie, ci mai degrabă vreau să fiu sincer cu mine și cu ceea ce fac, iar muzica să reflecte, cumva, propria mea personalitate. Ascult de toate, de la house și electro vechi, la chestii noi, așa că încerc să incorporez în muzica mea tot ce ascult și îmi place.”

Atunci când călătorește, Armand preferă să asculte multă muzică ambient. „Orice fără un ritm 4/4 e bun”.

„Cele mai importante lucruri pentru mine sunt familia, prietenii, iubita și, desigur, muzica, chiar dacă sună a clișeu. Încerc să nu fac întotdeauna aceleași lucruri și să devin în mod constant din ce în ce mai bun în ceea ce fac.”

Nu îl rata pe DJ Seinfeld în cadrul Telekom Electronic Beats Festival, pe 14 iunie la Expirat. Dacă nu ți-ai luat deja bilet, o poți face de aici.

Pe lângă DJ Seinfeld, la Telekom Electronic Beats Festival te întâlnești cu trupele HVOB, IDER, Karnov Not Kasparov, dar și o serie de DJi de neratat: showcase-ului agenției Discwoman (reprezentată în cadrul festivalului de către Akua, Volvox, VTSS și Umfang), precum și Bogman, Donna Leake, Romansoff, Nipple’s Delight, That Couch Funk Collective, Epikur, DJ Assam, Liem și alții.