Interviu cu Umfang - techno american politic, în spirit de rave optzecist

Interviu cu Umfang – techno american politic, în spirit de rave optzecist

Autor Dragoș Rusu
Umfang

Umfang, pe numele său adevărt Emma Burgess-Olson, s-a strecurat discret în peisajul muzicii electronice americane în urmă cu aproximativ cinci ani, când a debutat la casa de discuri 1080p din Vancouver cu un album lansat sub formă de casetă.

S-a născut în Bronx, a crescut în Kansas City o vreme, iar din 2010 locuiește în Brooklyn.

Intitulat simplu (și sugestiv) „OK”, primul release al Emmei sub pseudonimul Umfang a plasat-o deja pe artista americană pe scena clubbing internațională.

La scurt timp după apariția primului său release, Umfang a scos a doua casetă, ce dezvăluie o latură mai întunecată și experimentală de-ale Emmei. Albumul intitulat „Umfang” include și producții mai experimentale, cu pasaje de noise ritmic.

Dar succesul pe partea de producție muzicală a venit odată cu lansarea albumului „Symbolic Use Of Lights” în 2017, la casa de discuri Technicolour, un sublabel al faimosului Ninja Tune.

Titlul albumului a fost inspirat de filmul lui Akira Kurosawa, „Rashomon” din 1950. Olson vizionase filmul alb-negru la școală, la un curs despre Asia de Est; în cadrul respectivului curs se discuta despre simbolismul cu texturi luminoase și întunecate.

„Există o pondere în aceste decizii cu privire la locul în care poziționezi lucrurile”, spune ea în cadrul unui interviu pentru Resident Advisor din iulie 2017. „Atât prezența, cât și absența sunetului, sunt percepute într-un fel ca lumina și întunericul.”

Olson declară că brutalitatea poliției și torturarea tensiunilor rasiale din America înainte de alegerile prezidențiale din 2016 se numără printre temele subliniate ale albumului mai sus amintit. „Era o perioadă foarte intensă, eu tocmai mă întorsesem din cel mai mare turneu de-al meu făcut până atunci. M-am simțit într-adevăr dezrădăcinată. Chiar dacă a fost doar un turneu de o lună, m-am simțit cu adevărat ciudat câteva luni după aceea”. Uneori, aceste teme sunt puse în prim plan pe respectivul album. Una dintre piesele albumului, „Sweep”, este construită în jurul unui sunet care seamănă cu o sirenă de poliție.

"Cred că nu ar trebui să ne luăm chiar atât de în serios atunci când vine vorba de imagine, deși îmi place să studiez particularitățile diferitelor estetici sau graphic design."
Foto: discwoman.com
Foto: discwoman.com

Umfang a descoperit muzica electronică în liceu. Pe vremea aceea, frecventa destul de des rave-urile ilegale care se făceau prin tot felul de depozite abandonate din Texas. La sugestia unui prieten, Emma a început să petreacă din ce în ce mai mult timp în Virtual DJ, un software de bază care-ți permite să deslușești „tainele” mixatului și a suprapunerii a două piese diferite pe aceeași bătaie. La început mixa doar în Virtual DJ, folosindu-se de o consolă.

Emma a crescut cu muzică clasică, casete raffi (cu muzică de-a interpretului armean Raffi Cavoukian), iar ceva mai târziu au apărut în peisaj mai multe tipuri de muzicieni, de la Brian Eno, la K.D. Lang (cântăreață canadiană de pop/country). A cântat timp de șase ani la violoncel, precum și într-un cor, însă nu era satisfăcută de ceea ce poate realiza din punct de vedere muzical. Până a descoperit muzica techno, o revelație care i-a schimbat complet perspectiva artistică.

Legat de numele său de scenă, Emma ne povestește că lucra la o serie de proiecte artistice despre dinți, iar unele nume ale proiectelor conțineau și termenul „fang”. „Cântam într-o trupă punk, se numea Undermined; țin minte că îmi plăcea abrevierea UM. Am căutat pe google „umfang” și am constatat că e un cuvânt frumos, cu imagini foarte bune asociate definiției. Mi-au plăcut acele grafici geometrice. Am o prietenă care a studiat limba germană și mi-a arătat cum se pronunță. Americanii nu pronunță cum trebuie. OOM Fung.”

În paralel cu producția muzicală și gig-urile din ce în ce mai dese, Emma a fost preocupată și de reprezentarea altor colege de breaslă. Așa că în 2014 a fondat (alături de Frankie Decaiza Hutchinson și Christine McCharen-Tran) platforma Discwoman, o casă de discuri și agenție de booking din New York. Platforma a fost creată cu scopul de a promova artistele din industria muzicii electronice internaționale.

„Discwoman este cu adevărat o familie. Nu aș fi unde sunt astăzi fără infrastructură și sprijin. Învăț atât de multe lucruri despre interacțiunile cu alți oameni și despre propriile mele deficiențe de personalitate prin lucrul într-o echipă. Sunt inspirată de alți oameni care lucrează din greu și se încurajează reciproc”, spune Emma.

Foto: discwoman.com
Foto: discwoman.com

Umfang vânează muzică de toate felurile, cam tot timpul. Înainte de un set, își pregătește discurile pe care crede că ar putea să le pună la petrecerea respectivă. Pe lângă asta, petrece suficient de mult timp pe bandcamp, discogs sau soulseek, și primește multă muzică de la prieteni. Este un proces complex și constant de descoperire de muzică nouă, dar și rarități vechi, din ce în ce mai puțin accesibile în zilele noastre.

Nu e prea preocupată sau interesată de imaginea pe care o propagă atunci când pune muzică. „Cred că nu ar trebui să ne luăm chiar atât de în serios atunci când vine vorba de imagine, deși îmi place să studiez particularitățile diferitelor estetici sau graphic design.” Pe lângă muzică, Emma e pasionată de textile. „Îmi place să cos, să tricotez, să fac haine.” Atunci când se întinde mai mult decât e cazul cu un proiect muzical în studio sau o înregistrare e prea solicitantă și necesită momente de pauză, lucrează la modele de haine.

Umfang călătorește destul de mult zilele acestea, atât în Europa, cât și în Statele Unite ale Americii. Întrebată ce legături (dar și diferențe) vedea ea între cele două culturi clubbing, Emma vede cultura americană ca fiind mult mai underground și mai apropiată de esență, față de cea europeană.

A debutat în 2016 în faimosul club berlinez Berghain, iar asta i-a făcut legăturile din ce în ce mai strânse cu scena de muzică electronică europeană. Cu toate acestea, vine cu o tradiție a rave-ului american pe care europenii au descoperit-o ceva mai târziu, sub forme și ideologii diferite. Seturile ei reflectă în continuare „microbul” optzecist demarat de artiști precum Robert Hood, Jeff Mills, Derrick May, Kevin Saunderson, Juan Atkins și alții. Acel techno repetitiv, rapid, ritmic, plin de dinamism și în același timp simplu.

„În Europa, aproape toți părinții cuiva au fost într-un club, la un moment dat în viața lor. Este mainstream. De asemenea, cred că oamenii ies la club din diferite motive. În Europa ieșitul la club e ca un lux. În America, simt că o mulțime de participanți la club caută cu disperare să evadeze din viața cotidiană și măcar pentru câteva ore să se elibereze de viața mundană. Această căutare se simte ca fiind foarte emoțională și dedicată.”

În prezent, Umfang lucrează la noi compoziții și un viitor album, în care vrea să includă mai multe părți downtempo/experimental, și mai puțin techno pentru ringul de dans. În paralel, atunci când nu călătorește, caută muzică nouă și încearcă să găsească noi posibilități de a mixa și de a-și finisa (sau individualiza) stilul de mixat și implicit selecția muzicală.

Umfang mixează în premieră în România în cadrul Telekom Electronic Beats Festival, sâmbătă, 15 iunie, alături de câteva din colegele reprezentative de la Discwoman: Akua, Volvox și VTSS. Bilete găsești aici.

*credite foto principală: Umfang Facebook page