Interviu cu BLN (Brazda lui Novac) despre noul său album, Multiverse

Interviu cu BLN (Brazda lui Novac) despre noul său album, Multiverse

Autor TEB Team
Foto de Catalina Zaharecu
Brazda lui Novac BLN

Brazda lui Novac (sau BLN) este proiectul artistului producător de muzică electronică Victor Popescu.

Cu un sound destul de dificil de încadrat într-un gen electronic anume, alunecând discret de la IDM și electronica la un proto-electro ce amintește de începuturile Kraftwerk, dar și de tot sound-ul Warp Records din primii ani, BLN este probabil unul dintre cei mai influenți producători din underground-ul electronic românesc, chiar dacă s-a ținut departe de reflectoarele mainstream media.

Brazda lui Novac a lansat în luna martie un nou album, Multiverse, la casa de discuri britanică Touched Music, material ce poate fi ascultat integral mai jos.

Cu această ocazie, Victor ne-a povestit câte ceva din procesul creativ ce a stat la baza acestui nou material.

Foto: miss goodwrong
Foto: miss goodwrong

Care e povestea acestui nou album?

Ținând cont de faptul că a fost creat în mai bine de cinci ani și cu pauze îndelungi, îmi este greu să spun că a existat un singur tip de proces creativ. Sigur, a contat mood-ul perioadei, probabil și gear-ul pe care l-am folosit.

Când dau de un instrument nou am tendința sa îi acord o mai mare atenție o perioadă, și asta influențează inevitabil sound-ul.

Press release-ul albumului menționează între referințe muzicale nume ca Autechre, Aphex Twin sau Boards of Canada. Unde te poziționezi în acest context cultural/muzical?

Sunt un fan înrăit al celor menționați mai sus, acolo mă poziționez. Și oricât aș încerca eu sau oricine să se poziționeze într-un loc sau altul, nu asta este important. Dacă ar fi, am trăi într-o lume plină de Aphex Twin. Press release-ul nu este scris de mine, dar cred că se simte influența artiștilor menționați în muzica mea. Nu reușesc să fiu original până la capăt.

Ce setup ai folosit în procesul de producție al albumului?

Mă uit în jurul meu și îmi dau seama că ar fi mai simplu să spun ce nu am folosit. Pot spune că un aport mai mare l-a avut Behringer Deepmind 12, LXR drum synthesizer și Mono Evolver Key.

Ca software am folosit Cubase 10 ca DAW și multe plugin-uri, mai mult Izotope Breaktweaker.

Pentru cine ai făcut acest album? Cu ce intenții?

Nu am avut niciodată un țel anume când am făcut muzică. Procesul mă face să mă simt bine. Sunt pasionat de sunet și de sinteză audio, așa că o fac pentru mine. Fără pic de egoism o spun, mă bucur tare când cineva îmi spune că i-a plăcut ce am făcut. Sunt norocos că mai sunt și alții care simt ca mine, asta e tot.

Albumul vine la o pauză de cinci ani de la precedentul, Moldern. Ce ai mai făcut în timpul ăsta?

Am făcut multă muzică pe care am lansat-o pe compilații, așa că nu e chiar adevărat. Acele piese s-au concretizat anul trecut într-un album pe care l-am lansat tot la Touched Music, se numește Rewired Reworked. Vol.1.

Volumul al doilea este pe pagina mea de Bandcamp și conține nu mai puțin de 38 de piese lansate dar și nelansate, care însă se întind pe o perioadă mult mai lungă.

"Un artist nu trebuie să intre în mizeria asta cu goana după like-uri, el trebuie să creeze și atât."

Ce crezi că mai înseamnă în contextul muzical contemporan conceptul de IDM? Mai are vreo relevanță azi?

IDM-ul nu a fost relevant niciodată pentru mase, nici măcar atunci când a fost la apogeu în anii ’90. Eu văd IDM-ul precum muzica punk; s-au făcut 40 de ani de când urlau ziarele că punk-ul a murit odată cu moartea lui Sid Vicious. Ei bine, punk-ul e bine mersi, și e acolo unde îi șade cel mai bine, în underground.

Urmează un turneu de lansare și promovare al albumului?

Nu am plănuit nimic în sensul ăsta, dar sunt deschis la propuneri. Nu sunt prea multe cluburi care susțin genul acesta de muzică; e Control în București și poate mai sunt în Cluj. Am cam pierdut legătura cu ce se întâmplă; sincer, am fost concentrat pe lucrul la studio. Sunt în discuții cu un festival de electronica din Belgia, și ar mai fi câte ceva, dar e prematur să vorbesc despre asta.

Unde te poziționezi tu ca artist în industria muzicii electronice românești? Cum vezi această industrie sau scenă muzicală locală?

Sunt total în afara industriei muzicii electronice românești, nu știu ce se întâmplă aproape deloc. Mai ascult pe Soundcloud câte ceva și de cele mai multe ori sunt plăcut surprins, dar nu mai am timp să caut așa cum mi-aș dori. Știu sigur că pentru muzica pe care aș asculta-o trebuie depus ceva efort, este fără promovare si trebuie săpat.

În ce măsură consideri că social media influențează atât procesul de creație/producție, cât și de distribuție muzicală în zilele noastre?

E clar că influențează major. Norocul meu (sau nu) e că nu mă interesează absolut deloc acest aspect. Cred cu tărie că un artist nu trebuie să intre în mizeria asta cu goana după like-uri, el trebuie să creeze și atât.