Electronic Beats Romania
Club Gazette

Gazette: 13 ani de experiment, interacțiune și expresie artistică liberă

Clubul Gazette și-a deschis porțile în 2006. Era primul și singurul club de cultură underground din Cluj-Napoca, urmărind în mod natural să fie o platformă pentru expresie artistică liberă.

Gazette a generat o experiență alternativă pentru publicul de atunci și încă o face cu succes, într-un oraș care a început să fie de referință în circuitul internațional al culturii muzicii electronice. De la petreceri și cluburi până la festivaluri, Clujul e pe harta avangardistă a lumii, iar clubul Gazette e considerat un fel de sanctuar sonic al Clujului. La Gazette poți să te bucuri de cea mai nouă direcție muzicală, selectată atent din subteranul scenei internaționale de muzică electronică.

Situat pe dealul Cetățuia care veghează orașul de sus, cu o priveliște rar întâlnită într-un context urban, edificiul care găzduiește clubul e o zidărie istorică, marcată cu anul inaugurării 1718, cu iz de buncăr, cu pereți groși de piatră, fost depozit de muniție al Imperiului Habsburgic.

Se camuflează perfect în peisaj și e pe jumătate în pământ. Are un tavan în boltă și o acustică naturală impecabilă. Astfel, s-a creat renumele uneia dintre cele mai interesante locații de club din România și nu numai.

Manifestul nescris al Gazette e despre experiment, inspirație și interacțiune, despre simbioza dintre club, artist și public. Astfel, s-a generat un fenomen cultural activ și autentic.

După 13 ani, se poate vorbi de o comunitate locală dinamică, alimentată de interes și pasiune pentru cultura muzicii electronice care nu e încadrată în timp și trend; o rampă de activare pentru artiști locali, de la muzicieni, la DJi și artiști vizuali. Un loc original, cu un stil propriu, deschis totuși dialogului intercultural.

Lumea vine la Gazette pentru muzică bună, selectată atent, și pentru atmosfera care se creează la fiecare petrecere. Artiștii invitați la evenimente sunt încurajați să se exprime fără restricții de stil sau de timp, ajungând deseori să mixeze împreună cu rezidenții. Nu se dorește atât de mult susținerea unui circuit de booking sau giguri, cât mai degrabă dezvoltarea unor relații de prietenie și colaborare.

Am vorbit cu cei de la Gazette despre istoricul clubului și despre câtă energie și pasiune s-a investit în 13 ani, până a ajunge la formatul actual al călătoriilor muzicale care se desfășoară aici.

Care e, pe scurt, istoricul clubului Gazette?

A început de fapt ca un bar care cu timpul i-a adunat pe cei interesați de muzica electronică din acea perioadă. Se auzea și reggae sau hip-hop, dar cel mai des se punea drum’n’bass, dub și break-beat.

Era un fel nou de party pentru Cluj; apăruseră DJi cu platane și discuri, iar lumea dansa în jurul lor, chiar dacă erau în bar. După câțiva ani s-a schimbat locația, iar barul La Gazette – cum se numea pe atunci, a început să facă evenimente mai organizate, cu line-up și afișe pe care se exprimau diverși graficieni în devenire. Apoi s-a schimbat locația, din nou, în spațiul de acum, iar Gazette a devenit club. Interesul muzical s-a extins spre cultura techno. Deep, raw, broken, acid sau experimental.

Colectiva Gazette. foto: zilesinopti.ro
Colectiva Gazette. foto: zilesinopti.ro

Am reactivat apoi și vechiul bar, care se numește acum Colectiva Gazette. E un spațiu deschis  zilnic, cafenea și record store, loc de întâlnire. Colectiva Gazette este si gruparea de DJi rezidenți ai clubului. Iar de curând am lansat labelul Gazetofon, care are două release-uri în acest moment; a fost creat în folosul artiștilor locali.

Colectiva Gazette. foto: zilesinopti.ro

Colectiva Gazette. foto: zilesinopti.ro

Care e capacitatea clubului? Care e conceptul de petrecere?

La Gazette toată lumea dansează, așa că volumul ideal pentru a avea un eveniment degajat e de aproximativ 120 de oameni. Întreg spațiul e un ring de dans din care face parte inclusiv pupitrul de unde se pune muzică. Atmosfera e introspectivă, iar absența geamurilor, tavanul rotunjit și pereții groși de piatră, îți dau un sentiment de protecție. Cumva, devine ușor să te concentrezi pe dans mai mult decât pe socializare. E important însă ce se aude la warm-up și cum se construiește muzical fiecare petrecere. Ne pasă de tot ce se întâmplă înăuntru și de starea cu care oamenii pleacă de la club.

E aici o grupare de DJi rezidenți cu experiență, care s-ar putea prezenta oricând, cu succes pe scena internațională: SemedannilovlvnfTe DoareDarai LamaLucu Chen, Super User, ScuzeCentrifug și alții care au mai fost, sau vor mai fi. Ce îi motivează?

Fiecare dintre rezidenți e fluent într-o zonă specifică de sunet electronic bun și valoros; fiecare e un colecționar unic de arhive muzicale. Se vede și se simte că fac asta în primul rând pentru ei și pentru contextul de aici, pentru creșterea continuă a nivelului muzical din fiecare weekend.

Nu mai este un secret (și nicio tragedie) faptul ca actuala locație, în care ne desfășurăm din 2012, se va închide la sfârșitul acestui an.

Cum faceți selecția artiștilor invitați?

Avem câteva evenimente care se derulează prin rotație: Gazette Prezintă, Storyboard, Algoritm, Apparatus, Hippie Deluxe și Subfeleac. Fiecare e coordonat muzical de un membru al echipei noastre și promovează un anumit spectru muzical.

În general invităm artiști de la care avem de învățat și care ne provoacă prin ceea ce au de transmis. Iar publicul nostru are garanția unor petreceri bune, a unei experiențe unice de fiecare dată, indiferent de line-up. Clubul a dobândit credibilitate muzicală și astfel, nu e nevoie să facem prea multă promovare.

Care sunt câteva dintre cele mai importante nume care au apărut pe afișele Gazette?

Au trecut ceva artiști pe la noi… unii deja consacrați, alții s-au lansat la Gazette și au continuat să crească sub ochii noștri. Oricum ar fi fost, toți s-au bucurat de libertatea de exprimare și nivelul ridicat de apreciere al publicului nostru.

Ne amintim cu plăcere de artiști ca Voiski, XDB, Moomin, Steven Tang, Basic Soul Unit, Don’t DJ, Luigi Tozzi, Skee Mask, Carlos Souffront, Alex Downey, Jane Fitz, Andrew Red Hand, Lisiere Colectif, Vlad Caia, Akim#, Dj Dustin, Konstantin, Hubble, Roger Gerresen, Anton Zap, Gnork, Luv*Jam, Tevo Howard, Andras Toth, Beta, Ethyl & Flori, Charles Green, Faster, Ada Kaleh, Denis Kaznacheev, Alexandra, Herodot, Alex Jansen, Golesworthy, Sleep D, Andres Zacco, Matthew Burton, Harry Mccanna, Jay Bliss, Alin Nasser, Korai Trancemission, John Shima, Dj Honesty, Junki Inoue, Gwenan, Youandewan, Danaga, Costin RP, Marsomatic700, Laurine, Cecilio, Ragrip, Voigtmann, Lou Karsh, Sevensol, Bender, Map.ache, Inner, Sun Glitters, Radikal Guru, Big Bud, Melodie, Teluric, Clovis, GLU, NY*AK, Rubi… și la un moment dat, Rhadoo, neoficial, și în plină glorie.

Care sunt cele mai mari provocări cu care se confruntă clubul și cum le depășiți?

Gazette e mai mult o mișcare culturală decât un business. În același timp, clubul e mic și avem anumite restricții financiare atunci când se face booking. Ne ajută faptul că avem un public interesat de muzica pe care o promovăm. Acest lucru a fost suficient de convingător pentru unii artiști pe care noi îi considerăm valoroși, să vină la Gazette în condiții financiare minime. Dar cea mai mare provocare a fost faptul că în România, mișcarea underground nu a avut un renume prea bun. A fost nevoie de timp și o schimbare de mentalitate pentru a fi apreciați ca mișcare culturală.

Care e planul vostru în continuare?

Nu mai este un secret (și nicio tragedie) faptul ca actuala locație, în care ne desfășurăm din 2012, se va închide la sfârșitul acestui an. După 13 ani jumătate de activitate intensă, Gazette își eliberează spiritul, fără a urmări să se reîncarneze, în viitorul apropiat; va rămâne un spirit liber pentru o perioada nedeterminată de timp, care în orice moment poate să se transforme într-o perioadă determinată.

Determinată de muzică, energie, public, artiști, scenă, mentalitate, nevoi sau spații. Vom contiua să facem evenimente în diferite spații, închise sau deschise, indiferent de anotimp, și vom pune bazele unui festival.

„The crowd started to arrive around 00:30-1:00 am and the dance-floor was packed in no time. I planned a harder than usual set to get them dancing but I realised early on this wasn’t going to be a problem, they were still dancing at 10 am. After my set I went behind the club at 5:30 am, sat on a bench drinking Palinka with two strangers and watched the sun rise over the mountains and city. I don’t know if it’s the music or the Palinka that keeps them going, but it is special. Not many clubs have a view like that, an amazing experience I’ll never forget”- John Shima (Boe Recordings/Emotions Electric).

Published April 17, 2019. Words by Florin Șerban.