Electronic Beats Romania
Visssual Silent Strike

Visssual. Ce visează festivalul Amural din Brașov

Pentru cine a deschis televizorul mai târziu, în Brașov a apărut spre finalul anului trecut un nou spațiu creativ, Visssual. Este făcut de către echipa organizatoare a festivalului Amural și funcționează ca un „swiss-army-knife pentru creativi”.

Am vorbit cu Răzvan Pascu, unul din membrii echipei Visssual și Amural, despre cum a început acest nou proiect și ce intenționează să facă în viitor.

Visssual e un hub care se poate transforma în funcție de nevoi în orice instrument. Numele proiectului vine de la vis, pentru că a pornit de la un vis; altfel spus, visul Amural s-a materializat în Visssual.

„Există abordarea de a trata visurile ca și cum ar fi ceva diferit de viața cotidiană, de job, de preocupări. Noi zicem că nu e bine așa, că visul trebuie tratat cu seriozitate dacă vrei să se împlinească”, spune Răzvan.

Frumusețea Brașovului nu poate să vină doar din frumusețea caselor săsești și a munților. Trebuie să vină din frumusețea oamenilor care trăiesc în el: din toleranța, creativitatea și curajul lor.

Echipa din spatele proiectului spune despre Visssual că e o invitație la eliberare de sub standardele și grijile lumii în care trăim. „Cum zice și Sir Ken Robinson, în momentul în care jobul se suprapune cu hobbyul, atunci încetezi să mai muncești. E riscant, normal că e riscant, dar habar n-ai ce putere are un vis până nu te pui să-l împlinești.”

Atunci când a început, festivalul Amural s-a concentrat pe două direcții esențiale, care i-au conturat și influențat direcția curatorială. Prima a fost ca „festivalul să nu mai fie doar un concert unde oamenii sunt spectatori, ci o experiență transformativă în care participanții rămân cu întrebări și eventual răspunsuri. A doua a fost că, deși iubim muzica, există o muzică dedicată văzului la fel de importantă, haideți să o căutăm împreună în lucrările de artă vizuală,” spune Răzvan.

De-a lungul celor patru ediții ale festivalului Amural s-a creat deja o comunitate solidă de „oameni faini și curioși, de artiști și public.”

 

Pe durata primilor trei ani de la startul festivalului Amural, organizatorii au primit un feedback foarte bun din partea participanților și a comunității locale.

„Ne-am dat seama că e minunat ce se întâmplă, oameni din toată țara și toată lumea vin la Brașov, ne conectăm, ies niște lucrări spectaculoase și niște momente incredibile, totul e perfect. Atât că magia ține doar patru zile.”

Pentru Amural, relația cu Brașovul e o provocare. „Brașovenii sunt conservatori, dacă nu știu sigur despre ce e vorba nu se bagă. Trebuie să îi câștigi, să-i cucerești, n-au apetitul pentru acțiune pe care îl vezi în București sau în Cluj Napoca. Dar vin din ce în ce mai mulți oameni și sunt toți foarte surprinși că existăm în Brașov. Ne susțin, aduc prieteni și astfel creștem natural.”

Astfel, începând cu ediția a patra, au început să extindă viziunea festivalului și să-l vadă ca pe o platformă mai amplă. Răzvan își amintește că „primul lucru a fost să căutăm un loc permanent, o casă pentru tot ce vrem să fim – spațiu cultural alternativ, maker space, studio de muzică, redacție, loc de muncă și de joacă etc.”

La fel ca multe alte orașe din România, și Brașovul are o tradiție bogată în privința spațiilor industriale. Spațiul Visssual a fost găsit după câteva luni de căutări. Banda de Tălpuire 4 de la Fabrica de pantofi TINO (Timpuri Noi) este un spațiu de 500 de metri pătrați de hală industrială trainică, de cărămidă, foarte aproape de centrul orașului.

Visssual

„În afară de pereți nu aveam nimic, iar resursele erau puține. Așa că am adunat voluntari și prieteni și am făcut noi ce era de făcut. Curățenie, tencuială, pereți, tâmplărie, rețea electrică, sunet și lumini. Am avut meșteri pentru acoperiș, apă, băi și căldură”, spune Răzvan.

Proiectul Visssual s-a născut din necesitatea existenței unor spații alternative care să acomodeze atât evenimente muzicale, dar mai ales evenimente culturale conexe, de la piese de teatru la seri de poezie, film, dans contemporan, expoziții de artă contemporană sau instalații multimedia.

Întrucât o parte din membrii echipei au un puternic background în arte vizuale, au existat mai multe repere care au stat la baza creării spațiului Visssual: Ambasada (spațiul făcut de cei de la Plai din Timișoara), Nod maker space din București, Fabrica de Pensule și clubul Gazette din Cluj-Napoca. Iar ca repere internaționale pot fi amintite BASE din Milano, precum și Reinbeckhallen sau Griessmuehle din Berlin.

Apoi, după închirierea Benzii de tălpuire au urmat cam șapte luni de renovare, iar din luna noiembrie au început să facă evenimente aproape săptămânal. Astfel, pe parcursul celor aproximativ patru luni de la deschidere, au trecut pragul Visssualului artiști precum Mehmet Aslan, Ishome, Borusiade, Partizan, Silent Strike.

Iar vineri, 15 martie, vine Christian Löffler.

„Acestor mari artiști pe care îi aducem cu efort serios le atașăm de fiecare dată nume locale, care au nevoie de expunere, de exercițiu, de încurajare pentru a putea crește. Astfel că stimulăm și artiștii locali”.

În acest moment, echipa Amural are planuri certe până în 2023, dar viitorul sună bine. „Va urma faza în care toate semințele pe care le plantăm din 2015 încoace încep să înmugurească; să avem în jurul nostru o forfotă creativă, o nebunie fertilă, care generează lucrări și momente artistice fără să o împingem de la spate. Atunci vom avea o mișcare.”

Echipa funcționează ca o agenție în care toată lumea face de toate, dar fiecare e specializat pe ceva anume. „Suntem un nucleu de cinci oameni care facem asta în paralel cu jobul. Carmen, Flavia, Alex, Dinu și eu. Apoi, sunt prietenii noștri care apar la nevoie. Aș vrea să îi enumăr dar nu e cazul aici, vă mulțumim, bă dragilor! Fără voi n-am avea nici o șansă. Sunt incredibil de multe lucruri pentru care nu avem bani, dar pe care le-am rezolvat cu ajutorul prietenilor sau al susținătorilor”, mărturisește Răzvan.

Dar tot timpul e nevoie de oameni noi, iar una din intențiile Amuralului este să-și mărească în mod constant familia cu oameni care împărtășesc aceleași valori.

Iar apropo de valori, Răzvan este de părere că „România livrează sub potențial, că poate mult mai mult, și nu doar în plan artistic. La noi se poate trăi din munca de creativ – artist, freelancer, maker etc. De fapt asta e marea noastră provocare, să le arătăm celor din jur că uite, poți să trăiești din visul tău! Și de-asta Visssual e proiectat (din fabrică :D) nu doar ca o scenă sau o galerie, ci și ca un incubator de idei.”

Frumusețea Brașovului nu poate să vină doar din frumusețea caselor săsești și a munților. Trebuie să vină din frumusețea oamenilor care trăiesc în el – din toleranța, creativitatea și curajul lor.

*credite foto: Florin Pepene și Orsolya Balint

Published March 14, 2019. Words by TEB Team.