Electronic Beats Romania

Teach For Romania – un ONG care face România bine prin educație

Educația este cea mai valoroasă resursă pe care o poate avea un om. Calitatea educației pe care acesta o primește până la vârsta de 15 ani este crucială pentru parcursul său ulterior în viață.

În cadrul ediției din acest an a Telekom Electronic Beats Festival (ce va avea loc între 13 și 16 iunie la Expirat Halele Carol din București), am decis să alocăm 50% din vânzarea fiecărui bilet către Teach For Romania, un ONG care pregătește profesori și învățători pentru a deveni modele inspiraționale pentru elevii din mediile defavorizate.

Teach For Romania este o organizație non-guvernamentală, parte din rețeaua globală Teach for All, care caută și pregătește oameni valoroși, cu sau fără experiență anterioară de predare, pentru a deveni profesori și învățători în învățământul de stat, pentru copiii din medii vulnerabile, și lideri transformaționali în comunitățile în care activează.

Am vorbit cu patru ambasadori ai Teach For Romania, pentru a afla mai multe despre activitatea lor, ce anume îi motivează să se implice în dezvoltarea calitativă a educației din România și care sunt modelele care le-au schimbat perspectiva în viață.

Anamaria Sabou, coordonator operațiuni:

Cum ai decis să faci parte dintr-un ONG?

Prima dată am interacționat cu un ONG făcând voluntariat în cadrul Asociației A.R.T. Fusion

unde lucram cu metode de responzabilizare socială (Teatru Forum, Biblioteca Vie). Cred că a fost pentru prima dată când am simțit că părerea mea contează, că sunt ascultată și că pot să aduc o schimbare în bine în lumea în care trăiesc. Am conștientizat că răspunsurile la situațiile în care ne aflăm, precum și responsabilitatea se află la noi, dar că nu suntem niciodată pe deplin singuri și că putem să cerem ajutor. Cea mai importantă lecție pe care am învățat-o este că putem să fim, rând pe rând, în viața de zi cu zi, atât opresor, cât și victimă, atât prieten, cât și o persoană neutră care trece pe lângă oamenii din jur fără să-i vadă sau fără să-i pese. Dacă ne dorim o lume mai bună este important ca atunci când  ne aflăm în astfel de situații să conștientizăm ce ni se întâmplă și să luăm atitudine.

În urma experienței de voluntariat, parcursul meu către munca într-un ONG a fost unul firesc, știam că îmi doresc să fac ceva cu sens care să aducă o schimbare pozitivă în lumea în care trăiesc, așa că am ales și m-a ales Teach for Romania, exact așa cum trebuia să se întâmple.

De ce ai ales să te implici în educație?

Pentru că educația este cea care rescrie povestea, îți oferă șansa de a-ți depăși condiția, de a avea acces și la alte lumi la care nici nu te gândeai înainte. Astfel, ai șansa de a-ți alege singur viitorul pe care ți-l dorești, cu asumare, fără să fii nevoit să mergi pe calea pe care ai fost pus din întâmplare, la naștere, sau calea pe care ai ajuns, din lipsă de informare sau prin influența mediului în care trăiești. Consider că fiecare copil trebuie să aibă acces la o educație de calitate, să aibă parte de profesori inspiraționali, care să-i îndrume, să-i vadă și să fie convinși că fiecare copil poate. Nu există copii care nu pot, ci doar copii care se află în anumite situații mai dificile care le îngreunează parcursul școlar. Acei copii nu trebuie etichetați, ci mai degrabă trebuie văzuți, ascultați, înțeleși și ajutați.

De ce ai ales Teach for Romania?

Când am auzit despre ce face Teach for Romania am știut că acolo este locul meu, domeniul în care îmi doresc să mă implic și să-mi canalizez energia pentru a contribui la îmbunătățirea sistemului educațional din România. Teach for Romania este o organizație în care crești într-un an cât alții în zece, ai în permanență ceva nou de învățat, interacționezi cu oameni pasionați de educație și care nu renunță la primul obstacol pe care îl întâlnesc.

Cine a fost modelul care ți-a schimbat perspectiva în viață?

O cunoștință dragă care s-a oferit să mă pregătească pentru bacalaureatul la Filosofie. Mergeam cu mare plăcere și interes la pregătire și astfel am învățat ce înseamnă bucuria de a cunoaște, de a analliza și de a te raporta la persoana din fața ta ca la un partener de discuție, cu modestie și cu deschidere. În rest, consider că ai ceva de învățat de la fiecare persoană cu care interacționezi, dacă ești suficient de deschis și dornic să înveți ceva din fiecare experiență pe care o ai.

Angela Dimișcă, învățătoare: 

De ce ai ales să te implici în educație?         

Sămânța de a mă implica în educație a fost sădită în timpul liceului când am asistat la o prezentare a unor tineri din alte țări care mergeau să predea în satele din Africa unde nu existau școli. Era o misiune care a trezit o curiozitate și o dorință de a face același lucru, chiar dacă nu m-am văzut niciodată în postura de învățătoare sau profesoară. Ba chiar, la un moment dat, am întrebat-o pe una dintre profesoarele pe care le admiram dacă este împlinită cu acest rol. În mintea mea, putea face mai bine decât să fie profesoară. Acum, îi sunt recunoscătoare ei și celorlalți profesori care au crezut în mine și în colegii mei. Datorită lor am iubit școala și am avut curaj să explorez ce înseamnă să îndrumi un grup de elevi.

Cum ai decis să faci parte dintr-un ONG?    

Fac parte din Organizația Națională Cercetașii României, încă de când aveam 7 ani. Atunci am ales să merg la cercetași pentru că îmi plăcea să mă joc și era cam singura activitate pe care o puteam face în satul din care provin. Mai târziu, când a venit rândul meu să dau mai departe ce am învățat, din papucii de lider, și am descoperit latura pedagogică din spatele a tot ce experimentasem până atunci, am decis în mod conștient să fac parte din această organizație.

De ce ai ales Teach for Romania?

Așa am ales Teach for Romania. Misiunea din Africa pe care doream să o fac apărea sub forma unei misiuni în România, ceea ce mi-a surâs mai mult. Teach for Romania era organizația care urma să îmi ofere pregătire și suport pentru a fi învățătoare într-un sat, o provocare din care știam că voi avea multe lucruri de învățat. Îmi plăcea să lucrez cu copiii încă din timpul liceului, când am început să fac voluntariat, și era o altă formă prin care puteam contribui la o educație mai bună.

Cine a fost modelul care ți-a schimbat perspectiva în viață?         

Sunt mulți oameni care îmi sunt sau mi-au fost model la un moment dat. Fiecare dintre ei au contribuit la a-mi schimba perspectiva în viață în funcție de ce eram pregătită să primesc. Începând de la o doamnă pe care am întâlnit-o în tren și mi-a oferit o lecție despre blândețe și acceptare, de la profesorii care m-au învățat ce înseamnă pasiunea pentru ce faci, până la prietenii pe care îi am și de la care învăț foarte multe lucruri. Dacă ar fi totuși să aleg o persoană aceea ar fi fratele Jesus Sagredo, un adevărat mentor pe care l-am admirat întotdeauna pentru felul în care a reușit să construiască o comunitate de cercetași, de tineri care să dobândească abilități de viață importante și pentru munca continuă de a forma oameni. Un om de la care am învățat că acțiunile mici, dar consecvente pot face o diferență enormă.

Costin Corbeanu, coordonator recrutare:

Cine a fost modelul care ți-a schimbat perspectiva în viață?

Nu am urmat un model în viață. Dar pentru a învăța că acest lucru este acceptabil, că nu trebuie să urmez modele tradiționale de gândire, că am voie să îmi urmez propriile pasiuni și interese, sunt recunoscător profesoarei mele de limba și literatura română din liceu, Mianda Popescu. A fost cea care m-a încurajat să continui să scriu, care a fost atentă la nevoia mea individuală, diferită de cea a grupului, a clasei. Asta mi-a alimentat creativitatea, dusă în practică în viață prin opțiunea de a-mi crea propriul traseu. Încurajarea de a-mi împărtăși creațiile către colegi mi-a crescut încrederea în mine, necesară de-a lungul călătoriei mele de asumare de roluri și responsabilități din ce în ce mai mari. Încrederea în ce scriam și în vocea pe care mi-o cream mi-au oferit spațiul de a dezvolta un spirit critic, argumentat, ce de-a lungul timpului s-a transformat în gândire critică, strategică, necesară unor roluri de conducere. Sunt deci, recunoscător profesoarei mele; și sunt recunoscător oportunității de a face parte dintr-o organizație care are astfel de efecte, pe termen lung, de a pune bazele unor abilități și unui mindset de leadership pentru mii de copii din România.

De ce ai ales să te implici în educație?

Am avut șansa de a participa într-un internship AIESEC în Saint-Petersburg, cu rolul de trainer și facilitator pe teme de interculturalitate și dezvoltare personală. Acolo am descoperit impactul pe care îl pot avea, la 20 de ani, în viețile celor 30-40 de elevi de liceu cu care am lucrat timp de 6 săptămâni. Am realizat că îmi doresc o viață cu sens, în care să contribui la transformarea celor din jurul meu. Am continuat apoi ca trainer, până când, ajuns în contextul de coordonare de echipe, am descoperit o nouă perspectivă, de a mă pune în folosul coechipierilor mei, de a fi responsabil de creșterea noastră, împreună. Am înțeles la acest punct că nu voi mai continua să lucrez cu o clasă sau un grup de participanți la un training, ci cu fiecare om în parte, atent la nevoile echipei, dar și cele individuale. Făcând asta în mediul ONG, satisfacția dezvoltării acestora era și mai mare, căci contribuiam astfel atât la creșterea lor cât și, indirect, la impactul pe care ei îl aveau pentru cauza noastră comună.

Cum ai decis să faci parte dintr-un ONG?

Mi-am creat traseul în viață urmărindu-mi pasiunile și căutând să mă bucur de ceea ce fac. Dacă în adolescență asta a însemnat să dau frâu liber creativității de actor sau de scriitor, în facultate am experimentat ce înseamnă să faci parte dintr-o organizație studențească, ce înseamnă să lucrezi în echipă și apoi să coordonezi echipe, proiecte, organizații locale sau naționale, în România, dar și în străinătate. Cu fiecare nouă experiență pe care am urmat-o, am descoperit mai mult despre mine și despre potențialul meu. Chiar dacă am lucrat și în mediul privat, nu am găsit aceeași împlinire de a face ceva relevant pentru oamenii din jurul meu și societatea în care trăim, având în același timp un proces accelerat de dezvoltare profesională și transformare personală, pe care am găsit-o în ONG-urile în care am lucrat.

De ce ai ales Teach for Romania?

Am înțeles, în timp, că societatea noastră are foarte multe probleme, iar activitatea multor ONG-uri se limitează la efectele acestora. Inechitatea, sărăcia, poluarea, corupția, ura și discriminarea, răsturnarea sistemului de valori în societate – toate au o rădăcină comună: educație deficitară, învechită, care îi pierde pe cei care ori nu țin pasul ori nu se aliniază standardelor sale. La momentul în care am ales Teach for Romania știam că voi continua implicarea mea în educație, iar oportunitatea de a contribui la o cauză care are un impact semnificativ în viețile a mii de copii a fost ceea ce m-a convins. Contribui acum la găsirea noilor generații de tineri care vor accepta provocarea de a intra în program, de a deveni profesori sau învățători inspiraționali și alumni care vor transforma educația și societatea din România. Rezultatele muncii mele sunt vizibile și îmi oferă satisfacție; impactul indirect pe care îl am este unul semnificativ și care va continua să producă efecte nebănuite în viețile profesorilor, elevilor și sistemelor pe care fiecare dintre aceștia le vor transforma – iar asta îmi aduce împlinirea pe care o căutam.

Copiii de azi sunt adulții de mâine. Ei sunt România de mâine.

Tiberius Hodoroabă, profesor

Cum ai decis să faci parte dintr-un ONG?

Înainte de a ajunge profesor în fața copiilor de la Budești, Călărași, am lucrat vreme de trei ani ca dezvoltator software într-o companie mică într-o arie intens dezbătută în prezent, cea a securității informației. Domeniul IT este cel care mi-a deschis ochii către lume – am cunoscut mulți oameni valoroși, din diferite țări, lucram mereu cu tehnologii de mâine – m-a făcut să cresc profesional. Totodată, aici am întâlnit și oameni care activau în anumite ONG-uri și doreau să pună umărul la schimbare lumii în care trăim: protecția mediului, responsabilizare civică, sănătate sau educație. M-au impresionat mereu acești oameni și pot spune că mi-au oferit și o alternativă la parcursul obișnuit în cariera pe care o aveam atunci.

A existat vreun model care să-ți fi schimbat perspectiva în viață?

În România există mulți profesori dedicați, domni și doamne Trandafir, eu însumi considerându- mă norocos că am fost educat temeinic în ceea ce sunt astăzi. În special îl recunosc drept model pe domnul director al liceului Frații Buzești din Craiova, domnul Zamfirică Petrescu, acum director al Liceului Militar. Dumnealui mi-a fost aproape în timpul liceului și m-a sprijinit constant din toate punctele de vedere pentru finalizarea liceului. Simt că ceea ce sunt astăzi se datorează în mare măsură dumnealui.

Cât despre problemele din sistemul de învățământ, recunosc însă că mai sunt atâtea lucruri bune de făcut, începând de la modul în care resursa umană (cea mai importantă de altfel) ajunge în învățământ, la schimbarea orientării sistemului dinspre cadre didactice spre copii, sau la revizuirea conținutului de predat. Copiii sunt cei mai importanți în ecuația educației din România. Nu numărul de ore de matematică din clasa a 6-a sau dacă să aibă sau nu manuale de sport (în paranteză trebuie reamintit că manualele sunt instrumente opționale, calitatea predării depinzând de alte aspecte). Copiii de azi sunt adulții de mâine. Ei sunt România de mâine.

De ce ai ales să te implici în educație?

Cred că majoritatea oamenilor pe care i-am cunoscut discutând despre lucruri care nu merg grozav în țara aceasta au ridicat problema educației. Și mereu am fost de acord. Dar dincolo de asta, de discuții la o cafea, am vrut să fac ceva. Am simțit că trebuie să mă implic în modelarea comunității de peste 10, 20, 30 de ani. Iar asta încerc și azi. Când mă gândesc la clasicele cursuri de la școală îmi vine în minte repetitiv obsesia competiției dintre elevi. Cred că, mai important pentru copii este să lucreze în echipă, să colaboreze în cât mai multe activități, dintr-un simplu motiv: nu știu câți adulți lucrează solitar în joburile pe care le au. Încerc să clădesc în copii această idee de colaborare, care să le arate că, deși ușoară nu-i, este mai umană și de un real folos un pic mai încolo în viață.

De ce ai ales Teach for Romania?

Am căutat pe Internet informații despre ce înseamnă să fii profesor în România și uite-așa am găsit Teach for Romania, o mică organizație cu mari dorințe, aceea de a transforma educația din România, trimițând oameni faini în medii unde e cea mai mare nevoie de ei. M-au acceptat și iată-mă aici. După o pregătire intensă timp de 6 săptămâni, 10 ore pe zi în vară, am ajuns în fața copiilor, într-un rol pe care nu l-am avut niciodată. Sunt deja la al 3 an și simt că voi continua ceva vreme în acest rol, de profesor. Teach for Romania au oferit suport tehnic, emoțional, financiar, logistic, și totodată a pus profesorii în legătură cu alte ONG-uri și companii pregătite să intervină punctual în problemele observate în mediile în care profesorii predau.

Vino și tu la Telekom Electronic Beats Festival, între 13 și 16 iunie, la Expirat Halele Carol și Platforma Wolff din București.

Te așteaptă trei nopți pline de dans și muzică bună din partea unora din cele mai interesante trupe și DJi de pe scena muzicală internațională, plus un lifestyle market în cadrul căruia vor participa artiști care își vor vinde creațiile din zona de fashion, design, arta și multe altele. De asemenea, un pop-up store al casei de discuri germane Kompakt va fi la fața locului.

Prețurile biletelor la Telekom Electronic Beats Festival diferă în funcție de perioada în care sunt achiziționate. Astfel, prețurile biletelor pornesc de la 40 de lei și ajung până la 60 de lei.

Cumpără-ți acum bilet de aici și contribuie și tu la dezvoltarea educației în România.

Un procent de 50% din prețul de vânzare al fiecărui bilet va merge către Teach for Romania. În plus, cei care doresc să sprijine cauza Teach for Romania o pot face inclusiv printr-o donație de 2 EURO, prin trimiterea textului “TFR” la numărul de SMS 8844.

Published May 29, 2019. Words by TEB Team.