Nazamba: între dancehall contemporan și sunetele locale energizante

Nazamba: între dancehall contemporan și sunetele locale energizante

Autor Andrei Bucureci
Nazamba

George Scott aka Nazamba aka Wild Life din Jamaica este unul dintre cei mai versatili cântăreți, compozitori și poeți de dub care fac puntea între dancehall-ul mutant contemporan și sunetele locale energizante.

Sub numele Nazamba, acesta și-a făcut debutul la casa de discuri Pressure, a producătorului Kevin „The Bug” Martin, cu o colaborare în care Jamaica se întâlnește cu Japonia, cântecul Vex, cu instrumentalul produs de gașca de producători din Nagasaki, G36. Dancehall-ul din viitor se întâlnește cu poezia dub în Berlin, unde se află rezidența casei de discuri.

Ultimul său single, The Hills & The Groove, cuplat cu două variante dub ale cântecelor, este o colaborare unică cu OBF Soundsystem, la a căror casă de discuri va apărea și albumul curând. Aceste piese sunt în colaborare cu legenda dub/reggae Linval Thompson și anunță un viitor album de debut pe care ne vom bucura și de cântăreața Soom T.

Am avut plăcerea să povestesc cu George despre ce se mai întâmplă prin dealurile din Jamaica, pasiunea pentru muzică clasică, planuri de viitor, nevoia unei comunități în orice stil muzical și mai ales despre sprijinul familiei în orice inițiative, atât muzicală cât și spirituală.

Nazamba

Ce te-a atras în industria muzicală?

Am cântat încă de când eram copil și apoi printr-un prieten, un artist numit Rockland, am avut primul contact cu un studio de înregistrări și cu cu atmosfera de acolo. Totul a început în studioul Caveman de pe Mona Road, din Kingston Jamaica.

Pentru mine nu e simplu să vorbesc despre mine, dar prefer să scriu și cânt despre situația din lume și lucrurile care se întâmplă în jurul meu. Evident că toate cântecele mele îmi reprezintă personalitatea și poate cel mai mult mă definește o piesă încă nelansată care se numește Mud and Water.

Un aspect interesant al artei tale este că te inspiră autorul și poetul jamaican Claude McKay. Cum de îți iei inspirația din literatură și ficțiune, mai ales că majoritatea cântecelor din Jamaica au ca fundație religia și Biblia?

M-am născut în Mason River Clarendon și McKay în Sunny Ville/ James Hill la aproximativ 7 mile distanță.

Așadar, cu mult înainte să încep școala știam de Claude McKay și de operele lui. El este un fel de erou în orașul nostru. Mulți copii din Mason River merg la liceul Claude McKay din James Hill, atât de apropiate ne sunt destinele și orașele. Impactul lăsat de opera și școala lui sunt foarte mari în mintea mea, iar conexiunea dintre noi a venit printr-un foarte bun prieten muzician.

Cum a apărut colaborarea ta cu OBF Soundsystem?

Colaborarea noastră muzicală a apărut în turneu în 2016, când am recitat un poem dub pentru un viitor album OBF. Ideea de a face împreună un album a venit de la Ricko, liderul OBF, cu vocea mea joasă, pentru un efect maxim și o expresivitate dramatică. Ne-am dorit multe expresii locale și frazări pentru o senzație proaspătă și aroma foarte puternică jamaicană. Este clar dub poetry, dar noi i-am zis poezie de stradă, pentru că este direct legată de vibrația străzilor din Kingston.

Ce ne poți povesti despre viitorul album? Conține producție doar de la OBF Soundsystem?

Da, albumul este produs în întregime de OBF și este o combinație de comentarii sociale și expresionism dramatic. Din punct de vedere instrumental, jumătate de album  merge în direcția rub-a-dub cu vibrația specifică, iar cealaltă jumătate este precum coloana sonoră a unui film cu o narațiune puternic jamaicană.

Nazamba

Vorbește-ne despre cântecul tău Vex, care este senzația când știi că acesta conectează Jamaica de Japonia? Sunt ceva planuri de cântări cu G36?

Vex este un cântec special care nu va fi pe viitorul meu album. Discul pe care îl lansez este exclusiv scris și produs cu OBF/ Dubquake. În mod clar că Vex nu va fi doar o piesă lansată la casa de discuri Pressure și atât, sper să fie inclusă pe următorul meu proiect.

Vex a fost conexiunea creată de Ricko de la OBF cu legendarul producător Kevin Martin/ The Bug. Piesa rezultată este un proiect experimental cu o explozie puternică instrumentală din seiful de riddim-uri G36. Ei sunt o gașcă din Nagasaki, Japonia și parcă au fost destinați să creeze primul meu hit Nazamba. Cel mai mișto este că a fost una din primele piese lansate la casa de discuri Pressure lansată de Kevin Martin anul trecut.

Nu avem planuri pentru cântări în Japonia anul acesta. În toamnă vom avea un turneu de promovare al albumului cu OBF, mai ales că primul meu album se va lansa foarte curând. Datele concertelor se vor lansa în curând de către Dubquake. Dar sunt discuții pentru Japonia în 2020.

Ești pe aceeași lungime de undă cu artiștii The Bug, Miss Red și restul muzicii lansate la casa de discuri Pressure?

Da, îmi plac foarte mult cântecele solo ale lui Kevin și Miss Red. Din perspectiva mea de producător îmi dau seama că The Bug are un standard foarte tare când vine vorba de muzica jamaicană, dacă nu ești inovator nu va colabora cu tine. În ceea ce privește calitatea, suntem în mod clar în aceeași barcă nu doar la aceeași casă de discuri.

Cum a apărut conexiune și colaborările cu solista Soom T?

În primul meu turneu European, în 2010, am făcut cunoștiință la festivalul Off Beat din Freiburg, Germania și am rămas în contact de atunci. Discutând cu Ricko de la OBF/ Dubquake am ajuns la concluzia că un prim album Nazamba are mare nevoie de focul spiritual pe care Soom T îl aduce în orice înregistrare și studio. Ne-am dorit de asemenea un echilibru în sound pe acest LP. Deci am rugat-o să ne trimită versuri pentru 3 dintre cântecele de pe viitorul album. Hahaha atât de simplu a fost!

Nazamba
Nazamba
"Pentru mine, muzica este despre sentimente și nu îmi place să o încadrez într-un gen sau o cutie."

Ai două nume ca artist, Wild Life și Nazamba. De ce simți nevoia să ai două personalități?

La început eram doar Wild Life, dar în prima mea călătorie în Africa, în 2013, am primit numele Nazamba de la un membru al trupei Azania din piața Cape Town.

Proiectul meu de poezie dub și vibrația pe care o aduce nu se mai potrivea cu numele de scenă Wild Life calumea. Am decis să folosesc numele primit de rudele mele africane și mi se pare că funcționează de minune. Poezia mea este secvențială precum un film și este mult dramatism și clar-obscur. Așadar, numele Nazamba se potrivește mult mai bine și are o conexiune specială cu spiritul oamenilor din stradă.

Asta nu înseamnă că mă voi opri din cântat și DJ-ing. Proiectul Wild Life va continua și el.

Care este perspectiva ta asupra comunităților jamaicane?

Cred că viitorul este strălucitor pentru toate comunitățile jamaicane, fie ele muzicale, sportive sau de fermieri de la țară. Văd multă sperață și perseverență.

Normal că avem probleme, politicieni corupți și multe altele, dar suntem o nație de învingători puternici. Precum Usain Bolt, ne vom onora oportunitățile și ocupa locul întâi pe podium.

Primești sprijin din partea familiei în cariera ta muzicală?

Am primit și încă primesc sprijin total din partea familiei în călătoria mea muzicală. Ăsta e și motivul pentru care sunt pozitiv și puternic de-a lungul anilor.

Uite un exemplu: unul din băieții mei apare în cel mai nou clip lansat cu OBF, The Groove. El nu a cântat pe înregistrare, dar apare în videoclip și cântă la chitară. Simte groove-ul. Numele lui este Tommy Lee Scott și este chitarist.

Cel mai tânăr băiat al meu, Jevaughn Scott, este cel mai talentat din familie. Anul trecut a câștigat medalia de Aur în competiția muzicală JCDC interpretând mai multe cântece la flaut. Cântă foarte bine și la vioară și chitară acustică, este membru al corului școlii și compune tot felul de cântece proprii.

Cântecul tău „The Hills” este despre clasele sociale din Jamaica, despre diferența dintre oraș și țară. Este o prăpastie așa mare între oamenii din mediul urban și cei din rural?

The Hills este despre realitatea din Jamaica, dar și din lume. Oriunde este un oraș pe planeta aceasta este și o confuzie uriașă. Cei mai înțelepți merg în dealuri pentru pace mentală și pentru aer curat. Acolo unde nu este zgomot uman se poate instala cel mai bine relaxarea.

Sunt diferențele evidente între Kingston și orice altă zonă de provincie pentru că evident nu ai nici atât de mulți turiști, dar nici haos și scandal.

Nazamba
Nazamba

Ce alte genuri muzicale în afară de cele pe care le interpretezi asculți?

Ascult aproape orice stil muzical. De exemplu, muzicianul meu favorit este Beethoven și îmi place și Wolfgang Amadeus Mozart mult. Dintre muzicienii jamaicani am câțiva favoriți: Marley, Jackie Mittoo și Linval Thompson. Este încredibil că am putut colabora cu Thompson pe muzica mea cu OBF și acum chiar plănuim să facem un videoclip împreună. Este ca un vis devenit realitate!

Cum ți se pare cultura Soundsystem din Europa, din perspectiva ta de jamaican, țară care a inventat și lansat pasiunea pentru muzică dusă la acest nivel?

Noi, jamaicanii, iubim și admirăm ce se întâmplă în cultura Soundsystem din Europa. Este clar fondată pe aceleași principii ca și în Jamaica: să aducem oamenii împreună cu muzică și energie pozitivă și poate cel mai important lucru pentru orice națiune: laudă și respect pentru viață!

Cel mai mult din cultura locală de Soundsystems îi respect pe creatorii originali: El Toro, Sir George the Atomic și King Tubby, oamenii care au așezat fundația. După cum cred că știi lista poate fi foarte lungă, dar nu numai că am un respect imens pentru cei menționați mai sus, dar i-am și văzut în acțiune în copilărie.

Primești deja multă atenție în Marea Britanie de la BBC și DJ precum Toddla T și Don Letts care îți promovează muzica. Crezi că urmează David Rodigan? Ce părere ai despre radio și puterea lui în general?

Vreau să mulțumesc cu această ocazie celor doi DJ, Toddla T și legendei Don Letts, familiei BBC, nu doar pentru difuzarea piesei Vex, dar și pentru toate comentariile lor pozitive la adresa poeziei, versurilor și vibrației mele.

În ceea ce îl privește pe David Rodigan, l-am ascultat aici în Jamaica în anii optzeci într-o confruntare cu un alt erou legendar al radio-ului, Barry Gordon. Ce pot spune este că a fost o noapte care mi-a schimbat viața pentru totdeauna. Acele piese, riddimuri, stiluri și structuri mi-au zguduit lumea! Ar fi extraordinar să aud cum pune Nazamba la radio! Mie radio-ul și DJ-ii precum el mi-au format gusturile pe care le am azi și percepția asupra calității și integrității.

Cum te descurci când vine vorba de versatilitate? Tu faci reggae, dub, hip-hop, dancehall și dub poetry. Cum?

Îmi vine foarte ușor, pur și simplu. Pentru mine, muzica este despre sentimente și nu îmi place să o încadrez într-un gen sau o cutie. Așadar, dacă în Jamaica producătorii nu se limitează la un singur sunet, eu doar simt groove-ul și vibrația și scriu versurile potrivite care fac oamenii să se miște, fac întreaga lume să se miște pe orice stil: reggae, dancehall, hip – hop și, de ce nu, poezie dub.

Ne poți face un playlist pentru cei care vor să îl cunoască pe Nazamba mai bine?

Acestea sunt doar câteva nume, eu ascult și multă muzică clasică, Beethoven, Bach, Mozart și alți compozitori extraordinari.