În căutarea sunetului perfect. Interviu cu Laurin Joel Schafhausen

În căutarea sunetului perfect. Interviu cu Laurin Joel Schafhausen

Autor TEB Team
Laurin Joel Schafhausen

Un sistem de sunet bun poate transforma un party bleah într-unul decent. Un sistem de sunet foarte bun, și un sunetist capabil, pot transforma un party mediocru într-unul memorabil.

Probabil că te-ai confruntat cel puțin o dată în viața ta de party goer cu acel țâuit enervant în urechi, a doua zi după un party. Sau cu nedumerirea legată de anumite DJ seturi de la care aveai cu totul alte așteptări. Sau că muzica a fost bună, dar a sunat nu-știu-cum (înfundat, ca din butoi, neclar, prea clar, etc).

Despre sisteme de sunet, acustica unei camere și ce îți pregătim la Telekom Electronic Beats Festival, stăm de vorbă cu inginerul de sunet Laurin Joel Schafhausen. Așa că nu te impacienta dacă nu ai auzit de artiștii din program; inginerul nostru de sunet ne asigură că orice muzică ar fi, va suna mai bine decât la (aproape) orice party la care ai ajuns în ultima vreme.

Salut Laurin. Povestește-ne, te rugăm, despre background-ul tău în domeniul design-ului și ingineriei sunetului. Când, de ce și cum ai început să lucrezi cu sunetul?

Salut! Mi-e greu să spun cu exactitate când am început să aprofundez sistemele de sunet. Lucrez de când mă știu cu echipamente de sunet.
Mai târziu, ca DJ rezident, am început să lucrez tot mai mult cu sistemele pe care le aveau cluburile în care aveam rezidențe. Mai târziu am lucrat ca sunetist pentru o agenție care conducea trei cluburi, am învățat foarte multe lucruri în perioada aceea. Pot să spun că boxele, difuzoarele fac parte din muzică, iar muzica m-a însoțit toată viața.

Lucrezi de mult timp cu marca Void acoustics. Ce diferențe la nivel general există între Void și Funktion One?

Lucrez ca inginer de sunet pentru Void acoustics. Din punctul meu de vedere, nu cred că Funktion One are o cerere mult mai mare pe piață decât Void. Void are instalări importante și este foarte cunoscut în întreaga lume. Cred că ceea ce face Void în mod clar este o combinație de estetică și sunet. Ceea ce întotdeauna mi se pare surprinzător este cât de ușor este pentru mine ca inginer de sunet să fac astfel încât boxele Void să transporte emoțiile în muzică în mod corespunzător, lucru care este uneori dificil, atunci când lucrez cu alte branduri de sunet.

Supremația brandului Funktion One pe scena internațională este pe bune, sau e doar un mit?

Nu cred că Funktion One este un sistem de sunet supraestimat. Fiecare brand are grupul lui de fani, iar aceștia sunt cel mai adesea oameni care știu foarte puține lucruri de fapt despre sistemele de sunet. Aceste persoane sunt adesea enervante, deoarece nu sunt interesate de date factuale. Unii din ei chiar cred că, de fapt, există această idee de cel mai bun sistem de sunet din lume. Sunetul este un lucru foarte subiectiv; ce înseamnă pentru mine sistem de sunet perfect, pentru tine poate însemna doar un sunet mediocru.

Laurin și Tony Andrews fondatorul Funktion One)
Tony Andrews (fondatorul Funktion One) și Laurin Joel Schafhausen

Brandul Funktion One este foarte dedicat și continuă să evolueze în mod constant. Acum se pregătesc să lanseze un adevărat line array complet, ceva ce ei au descris întotdeauna ca fiind cel mai „diabolic” lucru al sistemelor de sunet. Cred că e frig în iad în ultimul timp.

Sunt curios dacă cei care vorbesc despre Funktion One se referă de fapt la sistemul de sunet din Berghain, și dacă el (sau ea) merge adesea acolo.

"Te-ai întrebat vreodată care-i faza cu toate discuțiile alea despre analog sound? Vino la festival și ascultă!"

Cât de importantă e acustica spațiului?

Acustica unei camere este foarte importantă! Cel mai bun sistem de sunet reglat de cel mai bun inginer va suna ca naiba într-o cameră cu o acustică proastă. Nu prea ai cum să te „lupți” cu o cameră proastă și să o faci să sune foarte bine. Le spun mereu clienților să investească cel puțin 25% din bugetul pentru sistemul de sunet în tratamentul acustic. Atât de multe cluburi cheltuie o mulțime de bani pe sistemul de sunet și nimic pe tratamentul fonic; ce pierdere.

Spune-ne câte ceva despre ce o să faci la Telekom Electronic Beats Festival din București.

În cadrul festivalului, vom avea sisteme de sunet diferite, de la branduri diferite. Unul din sisteme este Void acoustics, adică stive mari de subwoofere bidirecționale și faimosul Void Air Motion pe partea de sus (acele goarne impozante, la care dacă te uiți prea mult, riști să te teleportezi pe altă planetă). Un subwoofer bidirecțional este un punct forte adus sistemului, dacă îl poți personaliza corect. Nu vorbim doar despre un subwoffer care acoperă frecvențele joase, ci de două: unul special conceput pentru frecvențele foarte joase și lente, celălalt menit să acopere frecvențele rapide, emanate atunci când îți intră kick-ul în piept.

Așa că te poți bucura de o experiență completă; o să ai parte atât de acel kick furios și puternic, care o să te țină pe ringul de dans până târziu în dimineață, dar și frecvențele ultra-joase, care funcționează ca un amplificator emoțional.

Unul din celelalte sisteme de sunet este produs de marca cehă KV2 Audio și este complet analogic, ceva aproape imposibil de găsit în zilele noastre. Știu că unii DJi vor mixa de pe vinil și vor avea un mixer analogic foarte bun pe acel sistem, așa că pregătește-te. Te-ai întrebat vreodată care-i faza cu toate discuțiile alea despre analog sound? Vino la festival și ascultă!

De când pui muzică?

Am început să mixez undeva pe la mijlocul anilor ’90. Primele giguri le-am avut în 1998, pe vremea când house-ul funky și vocal domnea în cluburi. Ce vremuri bune. Acum pot spune că sunt DJ cu normă întreabă de aproape 15 ani. Ies la petreceri de când mă știu, așa că știu ce înseamnă un sistem de sunet bun și ce așteptări are lumea de la sunet, atunci când merge la un party; un sistem reglat de dansator și iubitor de muzică electronică, pentru dansatori și iubitori de muzică electronică.

Abia aștept să ne vedem la festival

*credite foto: Laurin Joel Schafhausen Facebook page