Interviu cu Hernan Don Camel Sforzini - plantează și dă viață

Interviu cu Hernan Don Camel Sforzini – plantează și dă viață

Autor Andrei Bucureci
Hernan "Don Camel" Sforzini

Hernan „Don Camel” Sforzini este un producător, percuționist și promoter argentinian afiliat studioului Afro, caselor de discuri Afro Records și Serious Reggae, dar și un activist de mediu profund implicat în comunitatea locală.

Hernan a făcut parte din inițiativele locale pentru apă curată prin faptul că o parte din banii proveniți din vânzările albumelor lansate de el au fost donați organizațiilor de ajutorare a copiilor din comunitățile dezavantajate.

Cel mai recent album al său este o bătălie sonică între două dintre cele mai populare trupe de dub din Jamaica: Sly & Robbie și Roots Radics. Albumul „The Final Battle” este considerat de arhivarul american de reggae Roger Steffens cel mai apropiat lucru de un Woodstock reggae/dub plin de personaje legendare: Lee Scratch Perry, Max Romeo, Ken Boothe, Horace Andy, Freddie McGregor, Mykal Rose, The Congos si Brinsley Forde de la Aswad.

Hernan "Don Camel" Sforzini
"Vreau să văd mai multe acțiuni despre importanța copacilor pentru comunitatea noastră, o facem special pentru copiii noștri și pentru viitor."

Cum a fost începutul tău în muzică? Ai fost un ascultător pasionat sau ai încercat percuția și tobele ca pe un hobby?

Am început prin a fi DJ la vârsta de 12 ani; la 16 am primit primul meu bongo. De când eram copil, ascultam însă o mulțime de genuri muzicale și diferite tipuri de muzici.

Când ai decis să devii muzician cu normă întreagă care trăiește din această artă?

Când aveam 17 ani, cântam la o discotecă muzică salsa de patru ori pe săptămână. Am fost destul de bine plătit, așa că am decis că vreau să-mi trăiesc viața ca muzician.

Argentina și America de Sud au o piață specială pentru sunetele reggae, dub și muzică din Caraibe?

Da, Argentina primește în ultimul timp o mulțime de muzicieni din Jamaica și Caraibe, care performează la noi în condiții foarte bune. Dar din America de Sud, Brazilia este foarte puternică; multe trupe și artiști internaționali de reggae au aici cea mai mare bază de fani. De multe ori ne vizitează vecinii și trec și pe la noi.

Spune-mi despre primul tău proiect, compilația El Album Verde. Cum a apărut ideea și cum a ajuns organic la sute de mii de oameni?

Ei bine, prima dată când am ascultat albumul „Revolver”, a fost pentru mine o revelație completă. Cu acea pasiune pe care a stârnit-o în mine, am decis să încerc să fac o versiune reggae a albumului. Discul a ieșit sub numele „El Album Verde”. Se întâmpla în 2003 și pentru că suntem norocoși, albumul a devenit foarte popular în America de Sud și America Latină. Prin popularitate, vreau să spun, bineînțeles, că am avut oamenii de partea noastră și am reușit să vindem sute de mii de albume în format CD.

Pe El Album Verde există o colaborare inedită între legendele ska The Skatalites și trupa argentiniană Moviemento Urbano – I Will. Cântecul este un excelent amestec de sunete jamaicane și locale. Care este albumul și piesa ta preferată de la The Skatalites?

Îmi plac toate albumele lor foarte mult, dar compilația Foundation Ska și piesa Simmer Down cu Bob Marley & The Wailers sunt probabil favoritele mele.

Spune-mi despre studioul tău, Afro. Lucrați numai cu artiști locali care au sunete și cântece exotice?

Afro Studio este un templu, lucrăm cu artiști din multe părți ale Americii de Sud și nu numai. Chiar acum, de exemplu, lucram la un nou album Lion Powda. Această trupă cu sediul în SUA este o colaborare de muzicieni din Costa Rica, Trinidad Tobago și Philadelphia.

Un alt proiect care este pe cale să înceapă este „The Dub Battle”, un album cu versiunile dub ale discului „The Final Battle” pe care l-am lansat recent cu un ecou incredibil. Dar da, am lucrat mai ales la albumele artiștilor locali din Argentina, pentru că ne place să încurajăm dezvoltarea scenei locale.

The Congos
The Congos
Hernan "Don Camel" Sforzini

Afro Records este, de asemenea, casa de discuri argentiniană afiliată studioului. Care sunt cele mai frumoase amintiri din construirea catalogului vostru?

Afro Records a devenit casă de discuri în paralel cu studioul și avem multe amintiri frumoase. Una dintre cele mai frumoase amintiri a fost când legendarul cântăreț jamaican, Gregory Isaacs, celebru pentru hitul Night Nurse, a realizat ultima sa înregistrare din carieră la Afro. A fost de neuitat!

Este Serious Reggae o casă de discuri diferită de Afro Records? Sau are de-a face cu publicarea la comun a tuturor artiștilor transnaționali implicați?

Da, Serious Reggae este pentru albumele mele în colaborare cu artiști internaționali. De exemplu, „The Final Battle” are și artiști jamaicani cu licențe separate de legislația argentiniană. Serious Reggae este mai mult un sub-label pentru Afro Records.

Poți să povestești despre continuarea albumului El Album Verde, HEMP? A fost prima ta întâlnire cu Sly & Robbie, Yellowman, Mad Professor și Dennis Bovell? Este primul tău album cu impact la nivel internațional?

Da, a fost prima mea întâlnire cu Sly & Robbie și este probabil motivul pentru care au vrut să mai facă muzică împreună cu mine. Acest album reprezintă trei ani din viața mea, a fost o muncă foarte grea și a fost o decizie nebunească. Am încercat și am reușit să reunim Lumea Muzicii Reggae (trupe din America de Sud, SUA, Jamaica, Marea Britanie, Noua Zeelandă, Germania și Italia) pentru a reinterpreta The Beatles într-un mod foarte special.

Te rog să ne spui mai multe despre proiectul tău de cartier Planta y Canta / Plantează și Cântă în care doriți să faceți mediul mai sănătos. Mai lucrați și cu alte ONG-uri de mediu din Argentina? Care este perspectiva cetățenilor argentinieni asupra chestiunii serioase a unui mediu sănătos? Dar reacția politicienilor?

Am plantat arbori în cartierul meu peste 500 de copaci din 2005. Din păcate, toți politicienii doresc doar să taie acești copaci; situația seamănă foarte mult cu cântecul lui Bob Marley „I Shot the Sherriff”, „de fiecare dată când plantez o sămânță, ei îmi spun să o ucid înainte să crească”.

Deci, cu Planta y Canta am început să fac ceea ce ar trebui să facă guvernul în cartierul meu: să crească nivelul de conștientizare, să investească în educație și să lase acțiunile să vorbească. Diferiți artiști reprezentativi ai muzicii locale se dedică acestei cauze și onorează copacii cântând un cântec despre natură. Ca și implicare directă merg în casa unui vecin fără copaci pentru a planta împreună un specimen local.

Vreau să văd mai multe acțiuni despre importanța copacilor pentru comunitatea noastră, o facem special pentru copiii noștri și pentru viitor. Din păcate, oamenii din oraș urăsc copacii din comunitatea mea și politicienii care doresc să le obțină voturile, vor să renunțe la arbori. Este o luptă grea.

Dar prin muzică putem crea și mai multe reacții: noul album „The Final Battle” are o piesă cu Lee Scratch Perry despre experiența de a planta un copac – „Full Moon, Plant A Tree”. Lui Lee i-a plăcut foarte mult!

Cum a fost experiența studiului Tuff Gong al lui Bob Marley din Kingston? Cât de des vizitezi Jamaica?

Am fost acolo în ultimele două veri. Când oamenii se gândesc la Jamaica, se gândesc la Bob Marley și la studioul său Tuff Gong. Deci experiența din interiorul templului a fost o nebunie! Am înregistrat cu trupa Roots Radics și cu The Mighty Diamonds în aceeași zi, plus am capturat un jam session de percuție, am făcut un duet cu legendarul percuționist Bongo Hermann. Această experiență a fost un vis devenit realitate, pentru mine ca percuționist.

Cum a fost implicat arhivarul reggae Roger Steffens în proiectul „The Final Battle”? Sunteți prieteni?

Mă gândeam la el de la început pentru prologul albumului „The Final Battle”. Un prieten comun ne-a făcut legătura și acum suntem prieteni, iar faptul că iubește albumul este o dovadă că viziunea mea este îmbrățișată și de critici.

Hernan și Sly & Robbie
Hernan și Sly & Robbie
Hernan "Don Camel" Sforzini
Hernan "Don Camel" Sforzini

Te gândești să faci și un documentar “The Final Battle” cu această colaborare istorică între Sly & Robbie + Roots Radics? Ar fi o imensă completare la arhiva documentarelor muzicale de world music.

Jah a trimis mesajul, l-am primit și uite ce s-a întâmplat. A fost magie pură! Desigur că avem totul filmat și fiecare cântec va avea propriul videoclip. Planificăm și un documentar în viitorul apropiat.

Cum l-ai cunoscut pe Lee Scratch Perry? El a binecuvântat albumul, nu-i așa?

Lee Scratch Perry a fost primul care a cântat la voce pe albumul nostru; a venit în Argentina a doua zi după ce am înregistrat cu Sly & Robbie. Asta este exact ceea ce a spus el: „Vreau să binecuvântez acest album, vino și ia-mă de la hotel!”. În următorul moment, se întâmpla magia!

Care sunt melodiile pe care le-ai recomanda de pe „The Battle Final” pentru cineva din afara muzicii reggae & dub?

Primele două cântece sunt o forță! Recomand să le ascultați cu sunetul la maxim!

Ultimele trei sunt viitoarele single-uri pe care le avem pregătite pentru lansare.

Ai un film clasic reggae favorit cu o coloană sonoră excepțională? Ce ți-a plăcut mai mult, „The Harder They Come” cu Jimmy Cliff sau „Rockers” cu Burning Spear?

Mi-a plăcut la nebunie Rockers! Gregory Isaacs, Big Youth, Jacob Miller cu Inner Circle, Robbie și desigur Horsemouth sunt toți acolo. Și nu oricând, ci în 1979: un an foarte bun pentru reggae și dub.

Cum lucrezi cu ilustratori și designeri grafici precum Leon Gonzalez?

Leon Gonzales a realizat arta pentru albumele tribut Beatles reggae și îmi este ca un frate. Este întotdeauna o plăcere și foarte distractiv să lucrez cu el, ne înțelegem atât de ușor. Ilustrațiile pentru HEMP și El Album Verde s-au materializat rapid și distractiv.

Coperta pentru „The Final Battle” a fost făcută de un artist pe nume Ohoroho. Cum a fost procesul vostru de lucru? Ați avut întâlniri speciale cu vizualizări și inspirație a copertelor de albume din Jamaica?

I-am trimis ideea și el a vizualizat-o instantaneu, a fost încă o dată foarte ușor. Îmi place să lucrez cu designeri, ilustratori și artiști, mai ales atunci când ei iubesc muzica reggae, așa cum am avut noroc cu cei de până acum. Când i-am văzut dragostea lui Ohoroho pentru proiectul meu și că a dat tot ce este mai bun din el, mi-a fost clar că noi chiar schimbăm ceva cu această muzică și album.

Care sunt albumele tale favorite de la artiștii implicați în „The Final Battle”?

  • The Congos – Heart of the Congos
  • Max Romeo & The Upsetters – War Inna Babylon
  • Roots Radics – Radically Radics
  • Sly & Robbie – Drum & Bass Strip To The Bone By Howie B
  • Freddie McGregor – Big Ship
  • Toots & The Maytals – Funky Kingston
  • Aswad – Rise & Shine
  • Ken Boothe – Everything I Own
  • Black Uhuru – Black Uhuru
  • Horace Andy – Skylarking
  • Mighty Diamonds – Right Time
  • Luciano – Messenger

Ai colaborat cu Soldiers Of Jah Army și Grounation. Cum ți se pare scena reggae din SUA?

I-am adus pe SOJA aka Soldiers of Jah Army și Grounation pentru prima dată și apoi de mai multe ori în Argentina. Suntem ca niște frați și iubesc scena reggae din Statele Unite ale Americii; îmi place, printre altele, Slightly Stoopid, Rebelution și Big Mountain. După cum știți, am colaborat cu ei la unele dintre producțiile și albumele mele.

Primul meu contact cu piața sud-americană pentru reggae, dub și cultura soundsystem a fost când Brother Culture a vizitat Brazilia, Argentina și Mexic. Ai colaborat cu Dennis Bovell, Steel Pulse și Aswad, așadar întrebarea mea este cum ți se pare scena reggae britanică?

Da, să știi că Brother Culture a fost și el invitat la studioul meu, Afro. Îl consider un mare artist! Am plantat un copac împreună, ceea ce înseamnă totul pentru mine!

Îmi place mult scena reggae britanică, trupa Steel Pulse îmi sunt membrii ai familiei. Ca DJ am pus reggae britanic încă din 1988, oamenii iubesc cântecele UB40 la petreceri.

Cum ți se pare muzica dubstep? Majoritatea oamenilor spun că este copilul bastard al muzicii dub și a început de asemenea în Marea Britanie.

Îmi place muzica dubstep, dar nu ascult prea mult acest gen. Când îl aud în difuzoare, pot spune că mă mișcă.

Ne poți face o listă cu cântecele tale preferat de la fiecare dintre artiștii de pe „The Final Battle”?