Interviu cu Jeff Mills: muzică techno, sunet și spațiu

Interviu cu Jeff Mills: muzică techno, sunet și spațiu

Autor Lee Shields
Jeff Mills

Jeff Mills nu este doar un savant al muzicii techno, ci și un cunoscător apreciat, un gânditor și un filozof al acestui gen muzical. Cunoștințele lui Jeff Mills despre muzica electronică sunt de neegalat, însă îl separă de ceilalți colegi de breaslă tocmai înțelegerea profundă a techno-ului. Genul, în esență, nu are granițe, așa că de ce ar trebui să le aplicăm?

La începutul lunii octombrie 2019, casa de discuri Axis Records a lansat o nouă compilație făcută de pionierul american. Sight, Sound And Space este un proiect în mai multe formate care conține trei CD-uri și o broșură de 50 de pagini.

Compilația include piese din catalogul extins al lui Jeff Mills, precum Woman In The Moon din 2015 și One Man Spaceship din 2006, pentru a exprima „gândurile profunde” asupra conceptelor care îl fascinează pe Mills cel mai mult: vedere, sunet și spațiu.

Primul disc, intitulat Sight, este format din muzică pentru filme sau imagini în mișcare. Al doilea CD – Sound – include piese „care au un tip de sunet unic și specific”. Al treilea CD este Space și conține piese legate de spațiul exterior, călătoria în spațiu și viața celestă. Există, de asemenea, o broșură intitulată And, unde Mills oferă comentarii și explicații pentru fiecare dintre selecțiile sale.

Recent, pionierul techno a dezvăluit și un nou album, Moon – The Area Of Influence, care comemorează 50 de ani de la prima selenizare.

Cu ocazia lansării noii compilații Sight, Sound and Space, Lee Shields a vorbit cu Jeff Mills despre procesul creativ care a stat la baza acestui proiect.

Jeff Mills
Jeff Mills

„Am realizat că trebuie să te întorci la lucrurile vechi pentru a le vedea într-o lumină nouă”John Coltrane.

Ce anume te-a inspirat să compilezi aceste piese într-un nou album?

Aspectul timpului în această eră au provocat ideea The Director’s Cut. Am avut un proces de introspecție, în care am reexaminat muzica mea anterioară pentru a o modifica și îmbunătăți.

De ce a fost împărțit albumul în trei părți și care a fost impulsul în luarea deciziei celor trei secțiuni?

În ultimii 25 de ani am fost preocupat de aceste subiecte: a vedea, a auzi și a fi atent la ce e în jurul tău. Împărțirea aceasta a fost o modalitate de adecvare și clasificare a pieselor pe care le aveam deja, în funcție de scopul lor.

De ce sunt concepte precum spațiu și science fiction atât de importante pentru tine?

Îmi imaginez că subiectul spațiului și plasările noastre în el reprezintă un interes destul de mare pentru oricine. Cred că interesul meu este mai degrabă normal decât anormal; sunt recunoscător pentru oportunitatea de a folosi muzica mea pentru a exprima ce și cum simt în legătură cu acest subiect. Science Fiction este cel mai comun gen atunci când spui o poveste; multe din ele se bazează pe modul în care ne simțim sau ne imaginăm pe noi înșine în astfel de situații. Bănuiesc că interesul meu îndelungat pentru spațiu vine și din faptul că sunt intrigat de direcția spre care se îndreaptă umanitatea și ce aventuri ne așteaptă.

Ce anume din explorarea temei spațiului a fost explorat în acest proiect mai mult ca înainte? Cum ai dezvoltat povestea spațiului?

Relația cu lucrurile privite în context poate fi un element foarte important în dezvoltarea unei povești și un aspect care leagă oamenii în moduri foarte personale. Ceea ce ar putea fi unic și ceva ce nu am făcut niciodată a fost să conectez albumele și piesele acestui proiect la anumite evenimente care se petrec acum în lume – cele pe care majoritatea dintre noi le-am trăit și le-am experimentat. Amintirea unei anumite perioade de timp sau a unei anumite piese pot scoate la iveală alte amintiri din acea epocă. Iar asta e important, căci amintirile ne modelează judecata, ne raționalizează înțelegerea și desigur, ne modelează viziunea asupra viitorului.

„Cred că mergem pe lună pentru că omul e creat să înfrunte provocări. E în natura sa profundă…e la fel de natural ca și somonul care înoată în amonte.”Neil Armstrong

"Muzica techno e ca o navă spațială pe care nu o conduce nimeni. Plutește liber, fără un scop predefinit, fără să călătorească într-o direcție anume. În opinia mea, ăsta e punctul său forte."
Jeff Mills

Așadar, spațiul este un concept pe care l-ai dezvoltat de-a lungul timpului și reprezintă componenta principală a muncii tale?

Descoperirea a ceea ce este în spațiu este cea mai mare provocare a umanității. Descoperirea și învățarea cu privire la cine suntem cu adevărat (spațiul interior) ar fi o secundă apropiată! Nu mă pot gândi la alte subiecte mai importante decât acestea.

Sight este un concept pe care l-ai abordat și în trecut, chiar și în câteva filme clasice. Care este motivația în producția pieselor și compoziția coloanelor sonore pentru aceste proiecte?

Motivația a început ca o modalitate de a atrage mai multă atenție asupra muzicii electronice, dar, în timp, acel obiectiv a fost atins. Este normalizat. Acum, încerc să găsesc modalități de a modifica ceea ce poate deveni conceptul de cine-mix. Mă gândesc la o experiență a filmului mai extinsă, care să nu se limiteze la a privi și a asculta; situații în care cel care privește ar deveni participant la poveste, s-ar vedea ca un personaj parte din poveste. Vreau să fac povestea mai credibilă, până în punctul în care cel care privește nu mai poate face diferența.

Te-ai inspirat de la artiști din diferite domenii.

Am admirat întotdeauna artiști din toate domeniile și studiez deseori munca altora pentru a îmbunătăți mai bine ceea ce fac cu muzica.

Cum s-ar traduce conceptul de sight în muzica techno?

Asta e o întrebare subiectivă, dar presupun că pentru mulți oameni înseamnă să fii capabil să te vezi mai clar prin această muzică. Atunci când muzica are un impact, atinge o anumită parte din sufletul oamenilor. Cu cât se întâmplă mai mult, cu atât devenim mai buni ca oameni. Suntem mai puțin derutați (spiritual vorbind).

Un nou val de ascultători poate nu aruncă nici măcar o ureche la muzica lui Jeff Mills; cunoscându-i statutul și faptul că a produs „The Bells” este suficient pentru ei. Seria The Director’s Cut și acest album ulterior – Sight, Sound and Space – sunt reflecții nu doar ale lucrării sale, ci și a gândurile sale intrinsece și dezvoltarea temelor sistematice de-a lungul ilustrei sale cariere, care se întinde pe trei decenii.

În ce măsură ți-a influențat munca per ansamblu faptul că ai făcut coloana sonoră a unor filme precum Woman In The Moon?

„Femeia pe lună” a lui Fritz Lang a fost o provocare destul de mare. O poveste lungă, de aproape trei ore. Am separat filmul în trei părți și am compus muzica pentru el în puțin peste un an. Am creat aproximativ 200 de schițe de piese. În domeniul muzical, cu cât petreci mai mult timp pentru a crea, cu atât mai mult înveți ce să faci și ce să nu faci. Cu timpul, ajungi să-ți dai seama mai bine ce anume funcționează și ce nu. Cred că această coloană sonoră arată cum am progresat eu ca muzician de-a lungul timpului.

Jeff Mills

Sunetul este un element critic pentru toți muzicienii și artiștii. Este punctul de sprijin al muncii tale. Cum a fost proiectat sunetul în acest caz?

Mi-aș dori ca toată lumea să audă toate lucrurile la fel cum le aud eu; ăsta ar fi un vis împlinit pentru orice muzician, dar modul în care aude fiecare din noi poate varia foarte mult. Știu asta din lunga mea experiență cu muzica; de-a lungul timpului, am descoperit că există anumite modalități și concepte care pot atrage mai ușor urechile și mințile oamenilor. Totul se învârte în jurul aspectului echilibrului spațial și al percepțiilor sunetului. Piesele de pe acest album sunt un exemplu bun cu privire la modul în care am folosit aceste tehnici de-a lungul anilor.

Pentru tine sunetul este despre percepție?

Nu tot, dar e un element vital în acest proces. Să știi câte ceva despre cei care te ascultă este de asemenea important. Să înțelegi cum funcționează lucrurile și ce reprezintă fiecare e cel mai important.

Muzica techno și muzica electronică reprezintă viitorul pentru explorarea sunetului și a spațiului?

Cred că nu am ajuns încă în acest punct în materie de muzică și sunet. Într-un alt punct similar, cred că techno-ul și muzica electronică în general nu au fost niciodată prea ușor de înțeles. Deoarece genul este atât de liber și rămâne în acest fel, este greu de înțeles pe deplin unde pot fi trasate granițele, sau dacă acestea există. Văd această situație ciudată ca un semn al viitorului. Muzica techno este ca o navă spațială pe care nu o conduce nimeni. Plutește liber, fără un scop predefinit, fără să călătorească într-o direcție anume. În opinia mea, ăsta e punctul său forte.

Jeff Mills - Sight, Sound and Space
Jeff Mills – Sight, Sound and Space

Tracklist:
Sight
01. Perfecture
02. Deckard
03. Le Mer Et C’est Un Caractere
04. Homing Device
05. The Never Ending Study
06. The Drive Home
07. Parallelism In Fate
08. Devices
09. Transformation B (Rotwang’s Revenge)
10. Sleepy Time
11. Multi-Dimensiona
12. Descending Eiffel Stairs

Sound
01. The Hunter
02. The Bells
03. 4Art
04. The 25th Hour
05. Growth
06. Spiral Galaxy
07. Microbe
08. Jade
09. Where The Shadows Have Motives
10. Flying Machines
11. Compression-Release
12. Into The Body
13. The Resolution
14. Spiral Therapy

Space
01. Introduction – Phase 1-3
02. Mercury (Residue Mix)
04. Unreleased003
05. The Industry Of Dreams
06. Stabilizing The Spin
07. G-Star
08. Planet X
09. The Worker’s Party
10. Daphnis (Keeler’s Gap)
11. Outer Space
12. Unreleased005
13. Self-Portrait
14. Aitken Basin
15. Deadly Rays (Of A Hot White Sun)
16. Medians