Funktion One - istorie, context actual și direcții viitoare

Funktion One – istorie, context actual și direcții

Autor Delia Ilisei
Funktion One

Funktion One: un nume sonor în industria muzicală, un nume tot mai des rostit și auzit, un nume al cărui renume este de necontestat.

În ultimii trei ani, numărul evenimentelor din România care optează pentru un sistem de sunet Funktion One s-a mărit exponențial, iar acest lucru se justifică printr-o simplă și singură explicație: claritatea superlativă a sunetului redat.

Din acest motiv, atât artiștii, cât și promoterii au început să solicite, respectiv să utilizeze sunet F1. Funktion One devine astfel  singura opțiune luată în calcul atunci când vorbim despre organizarea evenimentelor de muzică electronică.

Cu o exclusivitate dictată de o popularitate perpetuă, F1 este un produs cu o valoare reală pentru toți pionii scenei: artiști, public prezent și promoteri laolaltă. Un sistem sonic ce se bucură de o mediatizare la cote mitice, capabil să redea cu acuratețe și claritate absolută fiecare sunet, F1 se poziționează așadar pe primele locuri în topul preferințelor mondiale.

Indiferent că povestim istorii sau istorisim povești despre F1, un lucru rămâne cert: versatilitatea evenimentelor și caracterul de unicitate al acestora, dar și calitățile incontestabile ale sunetului produs, sunt factori ce au conturat emblematica asociere dintre Funktion One și întreaga scenă de muzică electronică.

Pentru a afla mai multe despre istoria sistemului de sunet, despre contextul actual al pieței, dar și pentru un overview asupra industriei și direcțiilor acesteia, ne-am dorit o perspectivă avizată în domeniu. Așa că am stat de vorbă cu Alexandru Crăciun, director tehnic și unul dintre membrii fondatori ai Want Sound – prima companie de rental Funktion One de pe piața românească.

Din punct de vedere tehnic, ce anume diferențiază sunetul Funktion One de celelalte sisteme high end de pe piață?

Este o discuție foarte lungă să încerc să explic din punct de vedere tehnic ce anume diferențiază F1 față de celelalte sisteme de sunet. Încerc mai degrabă să explic ce simte urechea ascultătorului în fața sistemului – extaz; sau aș putea spune ce au simțit producătorii de muzică ce și-au ascultat creațiile – uimire; sau aș putea spune ce au simțit DJ-ii care au presupus că boxele prezintă nereguli din cauza unor sunete pe care le auzeau pentru prima oară. De fapt, un răspuns mai simplu și mai concret ar fi că aceste sisteme au o rezoluție și o claritate extraordinară. Ce înseamnă asta? Că sistemele de sunet Funktion One redau cu cea mai mare acuratețe și precizie toate sunetele dintr-o melodie, orice gen ar fi ea.

Cine l-a dezvoltat și cine sunt responsabilii pentru întreaga mișcare?

Doi oameni pasionați de sunet de vreo 50 de ani – Tony Andrews și John Newsham. Ei au fost aceia care la începtul anilor ’70 au pus bazele Turbosound, un sistem de sunet care la vreamea respectivă a scris istorie, fiind folosit de Pink Floyd, Santana și multe alte nume sonore ale  muzicii, fapt care le–a dat mai mult avânt, propulsându-i către planuri și mai mărețe. Cred că cel mai impotant moment din activitatea lui Tony Andrews a fost atunci când a asigurat sonorizarea pentru concertul de la zidul Berlinului al lui Roger Waters în 1990, în fața a 350.000 de oameni.

Povestea Turbosound s-a încheiat la sfârșitul anilor ’80, iar de atunci până în anul 2000, cei doi ingineri pasionați de sunetul perfect au dezvoltat tehnologia necesară construirii F1. Tot ei sunt responsabili și de mișcare… Datorită faptului că în anii 2000 aceasta era o tehnologie nouă și sunetul era unul sonic, a rezultat un produs ce livra un sunet cu mult diferit față de ceea ce era obișnuită urechea să audă. Faptul că poți vorbi oricând cu Tony sau cu John, să le ceri sfaturi, să te ajute în orice problemă cu care te poți întâlni în diferite situații, spune multe despre pasiunea și dragostea pe care acești oameni au avut-o, o au și o vor avea pentru un sunet perfect și pentru a reda cu o exactitate impecabilă munca de studio a artiștilor.

Ce anume a contribuit la asocierea aproape instantanee a sunetului F1 cu evenimentele de muzică electronică?

Cred că acest lucru se datorează faptului că ei nu sunt o corporație, nu sunt o companie mare, așa cum chiar lui Tony Andrews îi place să spună – e o afacere de familie, boxele sunt construite „at the farm”. În felul acesta a fost mult mai ușor să le introducă în cluburi, unde, imediat cum au fost instalate au făcut senzație. Mai departe, toate cluburile au dorit o bucată din acestă senzație, au creat o valoare greu de stăpânit și o promovare legendară de tip poveste, foarte greu de ignorat de către ceilalți promoteri. În momentul în care au instalat F1 în Ibiza, „Ground Zero” sau „Mekka” muzicii electronice și au resetat toate sistemele de la vremea respectivă, cred eu că a luat naștere asocierea dintre F1 și muzica electronică.

"În România nu există o școală de ingineri de sunet. Este o meserie pe care trebuie să o furi de la cei mai în vârstă."

Vorbește-ne puțin despre ingineria de sunet în raport cu Funktion One. Există suficienți ingineri certificați pe piața din România?

Aici atingi o coardă sensibilă, pentru că în România nu există o școală de ingineri de sunet. Este o meserie pe care trebuie să o furi de la „ăia mai în vârstă”, iar în situația actuală aceasta e o problemă pentru că fiind o tehnologie nouă, care se reinventează de la o zi la alta, celor în vârstă le e greu să fie la zi cu toate invențiile și deci, pentru noi, nou veniții în industrie, asta presupune o muncă continuă. Este nevoie de o învățare continuă pentru a te putea ridica la standardele impuse de către Tony și John, mai ales că în materie de inginerie, e o diferență între muzica live, rock, pop, metal și alte genuri versus muzica electronică.

Există totuși niște școli private, sau niște cursuri de inginerie, foarte scumpe pentru nivelul țării noastre, de la care să zicem că poți pleca cu niște cunoștințe de bază care te-ar putea ajuta, dar care nu consider că te fac inginer de sunet. Avem ingineri de sunet foarte buni în țară, recunoscuți și de către artiști internaționali cu care chiar colaborează mulți dintre aceștia. Chiar și acești ingineri de sunet fie au „furat de la cei mai în vârstă”, fie pur și simplu au fost autodidacți. Cât despre ingineria de sunet a unui sistem de sunet F1, suntem mereu în contact cu fabrica, pentru că noi încercăm să îmbunătățim calitatea serviciilor de la un eveniment la altul, pentru că niciun eveniment nu seamănă cu altul – locații diferite, dimensiuni diferite, materiale de construcții diferite, infrastructuri diferite, temperaturi diferite și tot așa. Iar pentru că fiecare eveniment este unic și de fiecare dată lucrăm cu alte date și cu context diferit, suntem nevoiți să învățăm în permanență.

În România, la momentul actual, cam ce procent al evenimentelor de profil optează pentru un sunet F1? Cum arată graficul cererii din ultimii ani?

În acest moment cam toate evenimentele de profil ar opta sau optează pentru F1, singurul impediment fiind dictat de către mărimea bugetelor alocate sonorizării. Aici, noi, Want Sound, am fost tot timpul deschiși pentru discuții. Prima noastră întrebare nu este niciodată „Ce buget aveți?”, ci „Cât de mult vă doriți un sistem F1?”. Noi am încurajat și chiar am impulsionat de-a lungul scurtei noastre istorii de 6 ani pe piață, diverși promoteri, diverse festivaluri și alte tipuri de evenimente să folosească sisteme F1.

În 2013 noi am fost prima firmă de rental F1 din România și până în acest moment am realizat vreo 400 de evenimente. Până acum am fost prezenți în 32 de județe dintr-un total de 41, iar la momentul de față există în jur de 10 firme de rental F1 în țară. Pot spune că graficul pieței reflectă o creștere fulgerătoare atât în ceea ce privește cererea, cât și oferta.

Cum preconizezi că va evolua piața în viitorul apropiat?

Când vorbim de piață, vorbim automat și de economie. Trebuie să privim în direcția ei pentru a putea realiza un pronostic a ceea ce va urma. Sunt însă încrezător pentru că lansăm tot mai mulți artiști de calitate, străinii devin din ce în ce mai interesați de produsele muzicale românești, promoterii au devenit mai serioși, evenimetele au devenit mai complete și mai bine organizate, focusate mai mult pe consumator/client decât pe profit. Ca o paranteză ironică, fix acum când se pare că lucrurile prind formă, sunt mai puțini sponsori interesați de susținerea mișcării, dar cred că tot răul e spre bine – asta îl va determina pe consumatorul de muzică să contribuie tot mai activ la bunăstarea artiștilor și la perpetuarea curentului. Comunicarea este mai cizelată, mai precisă și mai eficientă decât în trecut – cred într-un viitor bun.

Care este cel mai popular set-up de sunet pentru care optează clienții voștri?

Voi da ceva din casă: noi am început cu un sistem fix, adică un sistem de sunet care se instalează într-un loc fix și rămâne acolo – așa a fost conceput. Noi fiind tineri și nebuni după sunet, la care evident că se adaugă rațiunile economice, nu am ținut cont de acest aspect și l-am folosit drept un sistem de touring. Astfel, l-am purtat cu noi la munte, la mare, în peșteri, pe câmp, în piscine, în case, în săli de spectacole convenționale și neconvenționale, de la evenimente de o zi la evenimente de 7 zile cu muzică non-stop. Dance Stack-ul, că despre el este vorba, a devenit copilul nostru popular – cel mai simpatic și cel mai deștept, bine crescut, dă bună ziua, tot timpul vorbește frumos și la locul lui.

Cum stăm cu serviciile complementare? Există service-uri autorizate în țară?

Singurul service autorizat este cel al importatorului de F1 în România – colegii noștri de la Graffiti Pro Audio din Constanța, care la fel ca noi, sunt foarte pasionați de sunet. Totuși sunt bucuros să spun că, ușor ușor, creăm o familie F1 în țară și că astfel devine mai simplu să-ți rezolvi problemele atunci când ai cu cine să colaborezi. Cred că treaba asta e valabilă atât pentru noi, cât și pentru noile companii de rental F1.

Ce implică mentenanța unui astfel de sistem de sunet?

Multă grijă și pasiune. Plus respectarea întru totul a parametrilor de funcționare.

Vorbeai mai sus despre acuratețea și claritatea sunetului F1 indiferent de genul muzical pentru care este folosit. Cum diferă sunetul produs în urma setărilor pentru un concert live, de exemplu? Sunt aceste atribute afectate în vreun fel de diferitele setări operate?

Atâta timp cât sistemul de sunet este folosit în parametri corecți și inginerul de sunet al formațiilor știe ce are de făcut, putem într-adevăr vorbi despre acuratețea și claritatea F1. Spre deosebire de evenimentele de muzică electronică, în cadrul manifestațiilor de muzică live, intră în ecuație și inginerul de sunet al formației, care știe cum și cât trebuie să se audă fiecare instrument sau voce în parte.

Comunicarea eficientă dintre inginerul de sistem și inginerul formației poate asigura livrarea aceluiași sunet sonic F1.

Ca în orice altă industrie, mai ales că discutăm despre o categorie de bunuri superioare, pe piață apar imitatori. Ca simpli ascultători de pe ring, putem deosebi un sistem autentic de unul contrafăcut? Ce efect are acesta din urmă asupra sunetului livrat, dar și a auzului?

Este o problemă cu care ne-am întâlnit de-a lungul activității, dar diferențele dintre real și fals au fost mereu percepute și semnalate atât de promoteri și de artiști, cât și de public. Așadar, după o scurtă perioadă de timp, exact așa cum au apărut, aceste sisteme au și dispărut de pe piață.

Cât despre efectele asupra sunetului livrat – acestea sunt dezastruoase, în timp ce efectele asupra auzului – foarte mult zgomot, care din fericire, nu a afectat integritatea timpanului.

Ce anume consideri că ne rezervă viitorul?

Așa cum sugerează și numele penultimelor produse F1, sistemele Evo, viitorul va fi dominat de evoluție, iar inventivitatea nemărginită de care dau dovadă John și Tony cu siguranță ne va surprinde și în perioada următoare.