Electronic Beats Romania
Dusty Baron

Dusty Baron – din Republica Moldova cu dragoste

Sfâșiată de război și interese geopolitice, golită de resurse umane și materiale prin corupția la nivelul cel mai înalt, Republica Moldova rămâne un izvor creativ ce pare fără limite.

Indiferent dacă vorbim despre proiecte pop mainstream, trupe rock ce readuc în actualitate elemente de folclor autentic sau reinventează grunge-ul anilor ’90, concepte electronice situate pe linia subțire de demarcație dintre experimental și muzică de club, avem de-a face cu un sound specific, ce împarte aceleași influențe, indiferent de gen.

Iar cel mai bun exemplu este Dusty Baron, un proiect electronic creat în jurul lui Eugen Kara. De naționalitate bulgară, născut în Chișinău, mutat în Moscova iar mai târziu stabilit în Berlin, Eugen este în primul rând un record selector cu o colecție de muzică ce înglobează genuri diverse, de la disco la rock.

Dusty Baron a intrat în vizorul nostru electronic odată cu Griboedov’s Channel, un amestec de soft piano și downtempo găsit întâmplător pe release-ul cu numărul șase al Arma Records, casa de discuri moscovită ce poartă numele defunctului club ARMA17 din capitala Rusiei.

YouTube

By loading the video, you agree to YouTube's privacy policy.
Learn more

Load video

Primul LP semnat Dusty Baron a văzut vârful acului de pick-up în 2017. A Little Comedy, A Little Drama este o colaborare între Eugen Kara, Ivan Slivka și Dima Scripnic, ultimul artist fiind implicat și în proiectul Alternosfera. Un amestec futuristic de krautrock, psychedelic, downtempo și synth pop, albumul este găzduit de Leleka, label-ul producătorului Vakula.

Ucrainian la origini, Vakula a reușit într-un timp relativ scurt să devină unul dintre cei mai influenți artiști în underground-ul electronic, cu atât mai mult cu cât producțiile sale sunt extrem de îndrăznețe. Iar nu mică ne-a fost mirarea să vedem în catalogul Leleka și alți artiști în afara lui Vakula.

Un material nou de studio semnat Dusty Baron este aproape gata, deși încă nu are un nume.

Am explorat împreună cu Eugen și Dima universul muzical Dusty Baron, de la influențe la inspirație până la un tablou realist al underground-ului muzical din Republica Moldova. Totul s-a transformat în primul lor interviu acordat în limba română.

Eugen Kara
Eugen Kara

există ceva comun între cultura muzicală din Moldova și România, cu toate că după părerea mea sunt absolut diferite. Cred că limba pe care o vorbim ne dă senzații și sentimente care se reflectă și în muzică.

Cum a luat naștere proiectul Dusty Baron?

În 2008 am decis să fac o primă piesă. Pe vremea aceea locuiam la Moscova și activam ca DJ în diferite cluburi. A fost momentul în care am creat proiectul Latecomer. Mi s-a părut  o  denumire  amuzantă. Sub denumirea asta a apărut și primul track la M.C.D.E., la propunerea lui Danilo Plessow (Motor City Drum Ensemble). Piesa a fost realizată în colaborare cu Cristofor Aldea Teodorovici și Octavian Coteț. Cu siguranță numele Cristi Aldea Teodorovici ar trebui să fie bine cunoscut în România. Am scris apoi o mulțime de idei care din păcate n-au fost realizate. Dusty Baron a apărut mai târziu, când m-am mutat de la Moscova înapoi la Chișinău.

YouTube

By loading the video, you agree to YouTube's privacy policy.
Learn more

Load video

 

Care e diferența între Dusty Baron și Latecomer?

Între Dusty Baron și Latecomer nu există nicio diferență. Pe parcurs am colaborat cu mai mulți muzicieni, printre care Dorel Burlacu, Victor Croitoru, Dmitrii  Sergheev, Gheorghe Postoronca, Dmitrii Scripnic. Puțin mai târziu am lucrat și cu Ion Slivca.

Moldova e cunoscută ca fiind un teren fertil pentru expresia creativității artiștilor. Sound-ul vostru este influențat în vreun fel de origini?

Pentru mine Moldova este un loc magic, cu un amestec plasat la intersecția unor mari spații culturale. Mai multe popoare și limbi care trăiesc împreună de secole pe același teritoriu. Pentru mine personal, acesta este locul care mi-a dat totul. Nu pot spune că sunetul nostru este literalmente legat de acest loc, dar în mod natural este plin de energie și simboluri.

Eugen Kara
Eugen Kara

De ce credeți că este nevoie ca scena electronică underground din Moldova să primească recunoașterea internațională pe care o merită?

Nu știu motivele pentru care muzica din Moldova ar trebui să fie cunoscută în alte țări, cu excepția faptului că a fost făcută pur și simplu în această țară și plăcută de oamenii din afara ei. Sunt adesea îngrijorat că oamenii moderni nu știu prea multe despre muzică în general, iar Moldova nu este o excepție.

În general mi se pare că această țară – Moldova – are un potențial major ce ține de muzică în special.

Un sound foarte greu de încadrat într-un gen anume, de la downtempo și jazz la krautrock și techno. Îi puteți da o definiție?

Da, produsul nostru este greu de atașat unui stil anume. Tot timpul mi s-a părut o problemă. Este evident că e mult mai usor să realizezi un produs bine definit, astfel încât oamenii să poată recunoaște cu ușurință despre ce este vorba. Pot spune doar că este o combinație de stiluri și o încercare de a face ceva interesant, în opinia mea.

YouTube

By loading the video, you agree to YouTube's privacy policy.
Learn more

Load video

Cum ați ajuns să colaborați cu Vakula pentru album?

Am stat câteva luni într-un studiou din Chișinău; în acea perioadă ascultam foarte mult așa numita library music. Acest experiment s-a finisat cu un album sub numele „A Little Comedy, A Little Drama”, care a fost  lansat de casa de discuri Leleka. Vakula s-a oferit să scoată acest album. Ne-am cunoscut cu Vakula în anul 2003, pe când trăia la Moscova. Nu am făcut nicio lucrare împreună, cu excepția  câtorva remixuri la piesele noastre, dar comunicăm și în prezent.

YouTube

By loading the video, you agree to YouTube's privacy policy.
Learn more

Load video

Există elemente comune în underground-ul muzical din România și Moldova?

Evident că există ceva comun între cultura muzicală din Moldova și România, cu toate că după părerea mea sunt absolut diferite. Cred că limba pe care o vorbim ne dă senzații și sentimente care se reflectă și în muzică.