Interviu: Andrei Barbu, fondatorul platformei independente Soundsphere

Interviu: Andrei Barbu, fondatorul platformei independente Soundsphere

Autor TEB Team
Andrei Barbu aka Atouck

Andrei Barbu este un DJ și producător din București cunoscut sub numele Atouck. A fondat în urmă cu șase ani platforma Soundsphere, un netlabel care promovează muzica electronică experimentală și artiștii underground.

Am vorbit cu Andrei despre netlabel-ul său și despre provocările pe care le are un astfel de proiect complex.

Andrei Barbu aka Atouck

Soundsphere.ro a apărut în 2013. Cu ce intenții ai fondat acest label?

În toamna lui 2012 am organizat o petrecere underground dedicată muzicii electronice downtempo împreună cu câțiva prieteni, la rândul lor producători și selectori, unde am mixat prima dată producțiile mele unreleased. Eventul s-a numit Soundsphere, a avut succes și atunci mi-a venit idea unui material, o compilație cross-genre, dar balansată, un fusion de electronica, trip-hop, IDM și breaks. A fost spontan, iar ca element comun, am propus un sample pack cu tot felul de cuts, edits și recordings, din care fiecare artist să folosească orice sunet și să compună apoi o piesă.

Câteva luni mai târziu, în februarie 2013, am lansat primul VA pe platforma Bandcamp sub numele de „Bucharest Soundsphere”, disponibil gratuit în format digital.

Pe tracklist au fost piese de la mine, Vali Umbră, Ziazin și Plastic Rubberbands. Practic, atunci a luat naștere Soundsphere Netlabel. Acest release a fost lansat în colaborare cu DaP Station, un netlabel din Colorado, SUA, și a fost foarte bine primit, atât la nivel național, cât și internațional.

Ulterior, mai mulți artiști au rezonat cu ideea și au vrut să participe. De aici totul a devenit un proiect colaborativ, participativ și independent la care eu am devenit curator, ajutat de alți producători și ingineri de sunet.

În cei șase ani de activitate, Soundsphere a scos destul de multe albume. Cum găsești artiștii? Sau te găsesc ei pe tine? 

Au urmat bineînțeles mai multe compilații, Soundsphere devenind o platformă independentă unde muzica electronică poate fi explorată intens, de la ambient, IDM, trip-hop, lo-fi și experimental la breaks, drum and bass, psychedelic, techno și uptempo electronica. În acest moment discografia netlabel-ului conține 30 de titluri, EP-uri, LP-uri și bineînțeles, seria de VA-uri de la care a pornit toată treaba și care acum a ajuns la al nouălea volum.

Artiștii care colaborează cu noi vin dintr-un mediu multimedia și sunt producători, compozitori, DJi, designeri, editori video, prieteni și oameni implicați în muzică și arte conexe. Pe unii dintre ei îi contactez eu, pentru că îmi place muzica lor și vreau să lucrez cu ei, iar alții mă contactează pe mine. Există și demo-uri pe care le primesc și pe care le lansăm, dacă sound-ul este potrivit.

Sunt doar artiști români sau și străini?

În acest moment sunt peste 100 de artiști cu care colaborăm, români și străini, de pe toate continentele, pentru că muzica nu are granițe.

"Orice release pe care îl lansăm trebuie să sune bine, echilibrat, fie că e chill-out, techno sau noise. "
Andrei Barbu aka Atouck
Andrei Barbu aka Atouck

Există o filosofie a labelului?

Orice release pe care îl lansăm trebuie să sune bine, echilibrat, fie că e chill-out, techno sau noise. Asta e cel mai important. Apoi e treaba cu sample pack-ul. Pentru seria de various artists fiecare participant trebuie să vină cu sound-ul lui construit cu sunete din sample pack la bază, la care își adaugă magia personală.

Materialele trebuie doar să intre cumva în linie cu ce este la noi în catalog și să adauge ceva fresh la poveste. Majoritatea release-urilor noastre păstrează un balans în zona de electronic downtempo, dar nu există limite cu adevărat; muzica experimentală e mereu bine-venită.

Cu ce provocări se întâlnește un manager de label/netlabel? 

La Soundsphere eu îmi asum rolul de curator și mă ocup de partea mea de atribuții, dar există o echipă cu care lucrez mereu ca totul să se întâmple: ingineri de sunet, producători, instrumentiști, designeri și editori video.

Provocarea este să fac roțile să se învârtă constant. Release-urile noastre sunt disponibile gratuit în format digital pe Bandcamp, unde încarc masterul pieselor în format wav.

Scoateți muzică și în format fizic (cd/vinyl/tape) sau doar digital? Adică intenționezi să transformi netlabelul în label?

Vinyl? Label?… Poate, mi-ar plăcea, vedem. În acest moment proiectul se dezvoltă destul de mult.

Urmează și un material nou compus în colaborare cu Iulia Militaru, scriitoare de literatură contemporană, editor și co-fondatoare a Editurii frACTalia. Proiectul reprezintă o interpretare performativă live audio / video a cărții ATLAS / (auto)mat/on (auto) BIO/graphy/I© și urmează să fie lansat curând în România.

Proiectul a fost deja prezentat live în cadrul festivalului de literatură Author’s Reading Month 2019 în Cehia, Slovacia, Polonia și Ucraina.

Andrei Barbu aka Atouck

Pentru tine are vreo relevanță formatul pe care apare muzica?

Formatul digital este cel mai ușor accesibil acum. Caseta, vinylul, cd-ul sau dvd-ul sunt pentru colecționari și selectori. Pentru mine este relevant formatul doar atunci când aleg cum să îmi prezint muzica, live sau DJ set. Îmi aleg echipamentele în funcție de setup și de rider-ul tehnic.

Ce background muzical ai? Cu ce muzică ai crescut? 

Mie mi-a plăcut muzica electronică de mic. Am crescut cu Pink Floyd, Tangerine Dream, Jean Michel Jarre și Kitaro pe banda de magnetofon. Tatăl meu mi-a arătat multe lucruri interesante, iar eu apoi am explorat singur tot ce se putea.

Când ai început să produci muzică?

Am început să produc muzică prin anii ’90 cu un calculator și o clapă midi, la care am adăugat pe parcursul anilor diverse „jucării”. În liceu și facultate am produs hip-hop cu Vali Umbră și alți MC-ii in trupa OSP, iar apoi am mers în direcția muzicii electronice, unde experimentez mereu cu sunete ambient, drone, IDM, trip-hop, dub și psychedelic.

Cum vezi tu scena muzicii electronice din România? 

Scena se dezvoltă mereu, se bucură de diversitate și există foarte mulți artiști locali talentați și buni producători de muzică electronică de toate felurile. Unii dintre ei sunt deja prezenți pe scena internațională; mulți din ei sunt independenți.

Ce crezi că merge bine? Ce crezi că merge prost? Ce crezi că ar trebui îmbunătățit?

Mai multă promovare este bine-venită oricând, dar aici lucrurile se mișcă mai greu. Muzica experimentală se adresează unui public de nișă până la urmă, dar poate fi asociată cu foarte multe alte concepte artistice. Orice sound poate ajunge cunoscut internațional, atâta timp cât este bine lucrat și atrage ascultători.