Călătorește înapoi în timp și descoperă cum erau petrecerile rave din România anilor 1995 - Electronic Beats Romania

Călătorește înapoi în timp și descoperă cum erau petrecerile rave din România anilor 1995

Călătorește înapoi în timp și descoperă cum erau petrecerile rave din România anilor 1995 - Horace Dan D interviu
Află de la Horace Dan D. câteva povești interesante despre Delahoya și Rave Time Party din Cluj, în România anilor 1995

Horace Dan D. este unul dintre veteranii muzicii electronice din România, parte din vechiul colectiv CRS (Cluj Raving Society), și DJ-ul și promoterul care a contribuit inegalabil la succesul Delahoya și Transylvanian Summit. Poate ai dansat pe unul dintre seturile lui vinyl-only la Street Parade din 2004 sau 2006, la Mayday Budapesta 2005 sau la Electric Castle, în 2014, 2015 și 2016. Producțiile sale au apărut la diverse labeluri internaționale, cum ar fi EP-ul “Entropic Alignment”, lansat de labelul german 069Techno, “Can you feel it?” EP, lansat de Kuukou Rec., sau prezența pe compilația oficială “25 Years of Loveparade”.

Citește mai departe pentru a descoperi începuturile muzicii electronice din Transilvania și pentru a te întoarce în prezentul activ al lui Horace Dan D.

TEB: Să călătorim în timp, în decembrie 1995 la Rave Time Party, momentul în care ai debutat ca DJ. Cum te așteptai să decurgă seara și ce te-a surprins?

Horace Dan D.: Sincer, nu știam la ce să mă aștept. Împreună cu un prieten (Pytone) lipisem prin oraș afișe xeroxate (alb-negru) cu Rave Time și am mai anunțat câțiva prieteni. Party-ul era într-o zi de joi (adică cea mai slabă zi posibilă – pe vremea aceea lumea ieșea doar vinerea și sâmbăta) și era primul party de acest gen din Cluj și Transilvania. Au fost prezenți 30 de oameni, unii veniți, surprinzător, din Mediaș. Dar se vedea că au avut tangențe cu mișcarea Rave în străinatate, mai exact în Germania și Ungaria. Sigur că entuziasmul și bucuria de a asculta o muzică mult prea avangardistă pentru acele vremuri au fost imense. Important e că aceea a fost scânteia, iar după 2 luni era clubul plin, fapt greu de crezut pentru orice proprietar de club/discotecă din acea vreme!

TEB: Ce amintiri îți trezește primul Rave Family Open Air, din 1997, care, de la a treia ediţie, s-a transformat în legendarul Delahoya? Ce se întâmplă cu Delahoya acum?

Horace Dan D.: A fost primul festival de muzică electronică din România și uitandu-mă acum în spate, mă gândesc că doar “nebunia” noastră de copii (cei din Cluj Raving Society), care ne doream neapărat să aducem în țară fascinația mișcării Rave, a făcut să putem organiza din nimic festivalul și să avem prezenți (conform presei) 4500 de oameni! Au fost autocare din toată țara, oameni veniți cu trenurile și mașinile, clujeni din toate cartierele. Mulți din cei veniți, se inspiraseră ca outfit deja din legendara Love Parade. Am scris istorie.

În acest moment, atât acționariatul cât și echipa de organizare a festivalului Delahoya este în reorganizare și vom anunța la începutul lui august când va avea loc următoarea ediție. Vrem să fie la același nivel ca în ultimii 2 ani, care au fost senzaționali.

TEB: Ai pus muzică în tot felul de locuri din țară și ai asistat la schimbarea peisajului electronic local. Care sunt transformările pozitive din ultimii ani și unde persistă zonele gri?

Horace Dan D.: Da. Ar fi multe aspecte pozitive dar și unele negative. La capitolul pozitive ar fi creșterea numarului de djs si artiști romani (unii fiind buni sau chiar foarte buni), creșterea firească (datorită apariției noilor generații) a publicului amator de muzică electronică, înmulțirea evenimentelor, accesul tot mai facil la muzică, creșterea calității evenimentelor și a cluburilor, creșterea puterii de cumpărare a publicului, etc.

La aspecte negative ar fi numărul încă foarte redus de cluburi dedicate doar muzicii electronice, superficialitatea unei mari majorități din public (mulți nu sunt interesați cine mixează/cântă, ce mixează/cântă și nu fac diferențe între artiști), tendința multor djs și artiști noi de a copia (le lipsește personalitatea și copiază nume ceva mai cunoscute din țară sau de afară, inclusiv playlistul), tendința majorității organizatorilor de a merge pe aceleași nume și doar pe unele genuri din muzica electronică (se încearcă excluderea altor genuri sau subgenuri) și confuzia creată între muzica techno și cea tech-house, minimal-house sau micro-house. Există djs și artiști care spun că mixează techno când, de fapt, n-au nicio tangență cu techno-ul! Nu înțeleg de ce le e rușine să se identifice cu ceea ce le place. Sper că nu e vorba de neștiință…

TEB: În Decembrie 2016 ai lansat EP-ul Do You Feel It?, iar în August 2017, piesa Canyon Voice, pe VA Passengers vol. 1, ambele la Kuukou Records, label-ul Siminei Grigoriu. Cum v-ați cunoscut și cum a decurs colaborarea cu Simina?

Horace Dan D.: Ne-am cunoscut la conferința de presa organizată de ediția 2016 a Delahoya, fiind invitată specială a Burn Energy. Am vorbit acolo, dar și cât timp am jurizat împreună concursul de djs Burn Residency și ne-am împrietenit foarte repede. Simina este o persoană deosebită, prietenoasă, plină de energie și deschisă la colaborări. Așa că mi-a scris la puțin timp după festival că vrea să fac parte din echipa labelului său, Kuukou, și să scoatem un ep de-al meu. Așa a apărut primul ep iar apoi piesa pe compilație. Sunt convins că vom mai colabora și pe viitor. De atunci, ne-am revăzut în Cluj de câteva ori și sper să ne revedem la Berlin, când voi avea party în 29 august.

 

Îi mulțumim lui Horace pentru răspunsuri și încheiem această conversație invitându-te să asculți această piesă foarte proaspătă, de pe recentul release Virtual Seagull, lansat la labelul Skills Records. 

Citește mai mult: România electronică. Primele 6 festivaluri care au dat startul la distracție