Feeds Archive - Electronic Beats Romania
Feed/Culture

De ce basul joacă un rol fundamental în muzică

bas

Basul a jucat un rol fundamental dintotdeauna în orice gen și subgen de muzică, chiar dacă la prima vedere (sau mai degrabă ascultare) poate nu-ți dai seama de asta.

În dinamica unei trupe, basistul pare cam cel mai relaxat muzician de pe scenă. Sau, mai simplu, poți să consideri că muzica fără bas e ca un copac fără trunchi.

La limita inferioară a auzului, se spune că oamenii pot auzi sunetul până la aproximativ 20 de Hz, sub care întâlnim un tărâm sonic tulbure, denumit „infrasunet”. Deși e posibil să nu auzi cele mai scăzute frecvențe, le simți în corp. Întrucât sunetul de bas nu ajunge la urechile noastre cu aceeași energie ca și sunetul de frecvențe înalte, tindem să respingem sau să ignorăm instrumentele și muzicienii care cântă la bas.

În general, muzicienii basiști nu primesc credit suficient din partea nimănui: nici a publicului, nici a organizatorilor sau chiar a colegilor de trupă. Cu toate acestea, există dovezi științifice legate de faptul că cei care cântă la bas sunt vitali într-o trupă, așa cum remarcă și Tom Barnes pe Mic.com.

Cercetarea importanței critice a sunetelor de frecvență joasă explică de ce instrumentele de bas reproduc cel mai adesea părți ritmice, repetitive și lasă loc altor instrumente din game superioare pentru crearea de linii melodice mai complexe. Fenomenul nu este specific unui anumit tip de muzică, ci se aplică la orice gen, fie că vorbim de rock, funk, jazz, dance sau hip-hop.

Psihologul Laurel Trainor, director al McMaster University Institute for Music and the Mind, a publicat recent un studiu (împreună cu ai săi colegi) în Proceedings of the National Academy of Sciences care sugerează că percepțiile sunt mult mai acute la registrele sonice inferioare, în timp ce capacitatea noastră de a distinge schimbările în pitch devine mult mai bună în intervalele superioare.

Astfel, Nature subliniază faptul că „saxofoniștii și chitariștii au adesea solo-uri la registre muzicale complexe”, iar basiștii tind să cânte mai puține note. Aceste constatări par consistente cu fizica undelor sonore.

Pentru a ajunge la concluziile lor, Trainer si echipa ei au creat un experiment: le-au cântat anumitor persoane note înalte și note joase în același. Participanții la experiment erau conectați la o electroencefalograma care măsura activitatea creierului ca răspuns la sunetele.

Titlul studiului sintetizează perfect concluziile echipei: „percepția superioară a timpului pentru un nivel muzical inferior explică de ce instrumentele de bas stabilesc ritmuri muzicale”. Cu alte cuvinte, „există o bază psihologică”, spune Trainor, ce explică de ce creăm muzică așa cum o facem. Practic, toți oamenii vor răspunde mai mult la ritm atunci când vor fi purtați de instrumentele de frecvențe joase.

Mai ții minte filmul It’s All Gone Pete Tong, regizat de Michael Dowse? Există dovezi științifice că putem simți fizic basul. Astfel, pentru note de bas mai profunde decât cele utilizate în testele echipei lui Trainor, oamenii ar putea să simtă și rezonanța în corpurile lor, nu doar să le audă în urechi. De exemplu, atunci când oamenii surzi dansează, ei ar putea să dea basul mai tare, astfel încât să poată literalmente să simtă ritmul prin rezonanță, consideră Tecumseh Fitch de la Universitatea din Vienna.

Instrumentele de bas joacă, de asemenea, un rol cheie în structura armonică și melodică a unui cântec. În 1880, un manual de muzică academică nota faptul că  „partea basului este, de fapt, fundamentul pe care se sprijină melodia și fără de care nu ar putea exista melodie”.

Mai mult
Feed/Music

Ascultă Electronic Beats Podcast, episodul 2: Karpov Not Kasparov

Karpov Not Kasparov Electronic Beats Podcast

În cadrul celui de-al doilea episod al podcastului nostru, îi avem invitați pe Karpov Not Kasparov.

Karpov Not Kasparov sunt un duo de muzică electronică/synth pop/new-wave din București, format din Valeriu Borcoș și Eduard Gabia.

Proiectul a debutat în 2011 cu albumul Soundtrack For A Game Of Chess ‎lansat în două părți la casa de discuri românească Local Records. Ulterior, albumul a fost remasterizat și relansat în 2015 la label-ul german Polychrome Sounds.

După o serie de concerte de succes în București, în cadrul unor festivaluri din țară, dar și în locații selecte din afara țării, Karpov Not Kasparov au mai lansat un proiect muzical paralel, ce evocă un sound ușor diferit față de electro-clash-ul șahist cu care și-au încântat audiența. Kepler Not Kopernikus explorează universul post-pitzi-punk, kraut-jazz și psychedelic-bossa-nova.

Nu uita că pe noi ne găsești și pe Mixcloud, Soundcloud, Facebook și InstagramIar dacă vrei să afli primul tot ce-i nou în lumea muzicală, abonează-te la newsletterul nostru.

Mai mult
Feed/News

Incursiune în universul electro pe noul album The Exaltics

The Exaltics

Robert Witschakowski aka The Exaltics lansează un nou album pe 10 mai, la casa de discuri Clone West Coast Series.

Viitorul album The Exaltics se numește „II Worlds” și va fi lansat oficial pe data de 10 mai.

Noul material conține o doză puternică de electro și techno Drexcyian, așa cum și-a obișnuit deja fanii artistul neamț prin albumele lansate de-a lungul anilor.

LP-ul vine cu 12 piese noi, perfecte de explorat (și exploatat) pe ringul de dans, creând per total o incursiune prin fascinanta lume a sunetelor abrazive care compun ceea ce numim azi electro și techno.

Artistul german Robert Witschakowski este și co-fondatorul casei de discuri Solar One Music, alături de Nico Jagiella. De-a lungul timpului, a lansat discuri la Bunker RecordsCreme OrganizationTransient ForceAbstract AcidShipwrec și altele.

Tracklist
01. Fallen Star
02. Tunnel Chase
03. The Others
04. One
05. Symbionts Came Through The Green Lights
06. Skyway Chase
07. Day By Day
08. Missing Places
09. 439
10. The Hunt Is On
11. Another World Underneath
12. 8000 Miles High

*credite foto: www.ykygalore.com

Mai mult
Feed/News

James Holden & The Animal Spirits concertează la Smida Jazz Festival

James Holden & The Animal Spirits

Proiectul live al lui James Holden, The Animal Spirits, va fi prezent în programul artistic al celei de-a patra ediții Smida Jazz Festival.

Smida Jazz Festival are loc între 15 și 17 august în Smida, un sat de munte din comuna Beliș, județul Cluj, situat chiar în mijlocul Parcului Natural Apuseni, arie protejată ce își etalează frumusețea sălbatică pe aproximativ 76.000 de hectare.

Organizatorii au anunțat programul ediției a patra a festivalului, iar între artiștii și trupele prezente se numără și The Animal Spirits, proiectul live al lui James Holden.

Dorința artistului britanic de a se angaja într-un spectru larg de muzică electronică se poate observa cu ochiul limpede prin proiectele inedite (și foarte diferite între ele) pe care artistul le-a realizat de-a lungul timpului.

James Holden a fost licențiat în matematică la Oxford; o personalitate cu mult talent, s-a reinventat ca Dj, producător și guru al muzicii electronice. În ultimul deceniu s-a concentrat pe creșterea unui grup live care mixează astral jazz, minimal și ritmuri ale muzicii nord-africane. Combinația, atractivă pentru consumatorii genului, e descrisă de Holden ca “folk-trance”.

“Folk-trance” pentru că presupune un abandon ritualic în muzică și se potrivește cu preocuparea lor constantă pentru albume de spiritual jazz, cum sunt cele ale lui Don Cherry sau Pharoah Sanders.

The Animal Spirits a apărut în 2017 la Border Community și constă atât într-un album extrem de complex, cât și într-o serie de concerte inedite cu Holden și propria sa trupă, formată din Etienne JaumetMarcus Hamblett și Tom Page.

Alte nume de pe afișul Smida Jazz Festival 2019 sunt: Nik Bärtsch’s RONIN, Mammal HandsPhronesis, LBT Leo Betzl Trio, Deus Ex Quartet, Paolo Profeti European Collective și Flatsharks.

Iar dacă muzica nu e suficientă pentru a te convinge să mergi la Smida, parcul găzduiește peste 1.500 de peșteri, dintre care cea mai apropiată este Peștera Mare din Valea Firii (ce face parte din sistemul Humpleu). De asemenea, în Parc găsești ghețari subterani, dintre care cei mai importanți sunt Ghețarul Scărișoara (aflat la aproximativ 40 de kilometri de Smida) și Ghețarul Focul Viu (la 24 de kilometri).

Detalii legate de bilete, locații și orice altceva te-ar putea interesa, găsești pe site-ul oficial.

Mai mult
Feed/News

Party preview: Unde ieșim în perioada 25 aprilie - 1 mai?

Party preview 26 aprilie - 1 mai

Știm că aștepți cu sufletul la gură acest weekend prelungit. Ești pregătit pentru noi aventuri?

Iată cam despre ce petreceri și evenimente culturale este vorba în acest weekend prelungit (25 aprilie – 1 mai), atât în București, cât și în țară.

Dacă ne-a scăpat vreun eveniment important, scrie-ne la info (at) electronicbeats (dot) ro sau pe facebook.

Joi, 25 aprilie:

În nordul stațiunii Mamaia, la Crazy Beach, are loc între 25 aprilie și 1 mai ediția cu numărul 25 a festivalului Sunwaves. Vor fi prezenți pe line up, în ordine alfabetică: Alci, Alex Kennon, Alexandra, Amir Javasoul, Andrei Ciubuc, Antonio Pica, Apollonia, Arapu, Aural Eye (visuals), Bill Patrick (Rolls’N’Do), Cally, Cap, Cesar Merveille, Cezar, Chad Andrew, Charlie, Cotė (visuals), Craig Richards, Damian Lazarus, Dan Andrei, Daria Kolosova, David Gtronic, DeWalta, Derek, Dreamrec (visuals), Dubtil, Emi, Faster, Floog (live), Gescu, Gevorg Simonyan, Giuliano Lomonte, Guti, Hector, Herodot, Hugo Bianco, Ion Ludwig (live), James McHale, Jamie Jones, Jamie Lie A, Kwie, Javier Carballo, Jay Bliss, Jean Pierre, Jesse Calosso, Joey Daniel, John Dimas, Joseph Capriati, K!d Chriss, Kozo, Livio & Roby, Lizz, Loco Dice, Magda, Maher Daniel, Mahony, Marco Carola, Marco Faraone, Margaret Dygas, Mathew Jonson, Melchior Production Ltd (Live), Mihai Pol, Mihigh, Miss I, Nastia, Negru, Neverdogs, Noetic (visuals), Nu Zau, Olga Korol, Pareidolia (visuals), Petre Inspirescu, Piticu, Praslea, Prichindel, Priku, Rainer, Ramona Yacef, Randall M, Raresh, Rhadoo, Ricardo Villalobos, Robin Ordell, Roustam, SIT, Sakro, Sammy Dee, Sepp, Seth Troxler, Shaun Reeves, Sonja Moonear, Sublee, Suciu, The Martinez Brothers, Traumer, Valentino Kanzyani, Vlada, Yaya, Zip și tINI (Rolls’N’Do).

În Cluj Napoca, la Gazette, îi poți găsi pe Óperentzia și Saynar.

Vineri, 26 aprilie:

În București, în clubul Control, îi poți găsi pe cei de la Odotte.

În Vama Veche, la Molotov, are loc (până pe 1 mai) Molotov x Groove & Portocale, cu Tode, Fictiv, Greenhouse, MeraMarinovPrimãrie, Core, LudicaMetafore, Dodo, Alex Irimia, Nori, Radu Guran, Nae, Poe, RObert Davidoiu și Kazzymirescu.

În Satu Mare are loc o nouă ediție Delir, cu Paul KRQZ și Pa Lee.

În Cluj Napoca, în clubul Gazette, mixează Absolem și Oana.

Sâmbătă, 27 aprilie:

În clubul Control îi poți găsi la pupitru pe Efdemin și Romansoff.

În Târgu Mureș, în clubul Avi Cola, mixează Ada Kaleh și iON.

În Cluj Napoca, la Gazette se întâmplă Subfeleac Easter Bass, cu Plus, Zo & Vapor și Jaheyo.

Duminică, 28 aprilie:

La Ponton Casa Baraj din Văliug se întâmplă The Colossal Countdown to „1st of May”, cu SabbDirty Nano, Jay Ko și Vladimir.

În Sibiu, la Aqua Club, se întâmplă Easter Special cu Toygun, Ciprian Popa și Cata.lin.

Luni, 29 aprilie:

La Ponton Casa Baraj din Văliug are loc a doua zi de The Colossal Countdown to „1st of May”, cu Mark KnightSllash & Doppe, John Trend x Jay Ko și Narciss.

Marți, 30 aprilie:

În clubul Control concertează trupa I’m The Trip. Ulterior, după concert, are loc Saint Hollywood – Neptune’s Lair, cu Kiernan LaveauxAmber Amber (as opal) și Anca Dello Russo.

La Ponton Casa Baraj din Văliug are loc a treia zi de The Colossal Countdown to „1st of May”, cu illyus & Barrientos, Andre Rizo, John Trend și Afgo.

În Cluj Napoca, în pădurea Hoia-baciu, are loc Oscilații La Pădure, cu JasperErtmi, Pa LeeDannilovSemeMofescu și Verzila.

Tot în Cluj Napoca, și tot în pădurea Hoia-baciu, se întâmplă și 1 Mai Prezent Ca Altu, cu OctaveVlad Ivva, Pavlov, Malice, Glodan, laurian, Acord b2b Pozaru, RAA și Toha.

*colaj de Eugenia Loli

Mai mult