Am vorbit cu Balkan Taksim despre muzici tradiționale și electronice
Citește un scurt interviu cu Balkan Taksim despre muzici tradiționale și sunete electronice
Culture

Citește un scurt interviu cu Balkan Taksim despre muzici tradiționale și sunete electronice

Află care este procesul de creație al celor de la Balkan Taksim, ce instrumente au adunat în studio și ce le-ar plăcea să experimenteze

Duminică, 9 septembrie, pe scena principală de la World Experience Festival i-am ascultat pe Balkan Taksim, care ne-au încântat cu bucăți de folclor din Balcani și Carpați. Am experimentat dansuri din Moldova, cântece aromânești combinate cu înregistrări din teren, melodii uitate din Albania și Serbia, sunete culese din Anatolia, într-o fuziune de folclor, muzică electronică și rock. Vestea bună este că Vineri, 21 Septembrie, dansăm iar cu Balkan Taksim la Outernational Days 3, în Control. Formația este compusă din Sașa-Liviu Stoianovici – saz electric, cobză, voce, Cosmin Postolache – clape, electronice, Cosmo – davul, darbuka, alături de invitații Lorena Oltean – voce și Vlad Bolocan – fluier. Citește acest interviu realizat înainte de performance.

TEB: Ce vom asculta pe scena World Experience Festival?
Balkan Taksim: Piese din Turcia, Balcani și de pe arcul Carpatic, reinterpretate într-o manieră foarte personală.

TEB: Muzica v-a adus împreună, desigur, dar ce vă face să funcționați atât de bine ca echipă?
Balkan Taksim: Interesul pentru muzicile tradiționale ale spațiului balcanic, dublate de curiozitățile față de un anumit tip de sunet electronic.

TEB: Care sunt etapele pe care le parcurgeți pentru a prelucra și înregistra o bucată de folclor?
Balkan Taksim: Ascultăm piesa, îi discutăm structura, apoi hotărâm ce și cum păstrăm din forma originală. După aceea urmează re-compunerea ei electronică, înregistrarea diverselor instrumente (cobză, saz, fluiere etc.), mixajul și masterizarea.

TEB: Ce găsim în studioul vostru acum? Cu ce alte instrumente sau aparate v-ar plăcea să experimentați?
Balkan Taksim: De-a lungul timpului am adunat echipamente mai vechi și mai noi – printre altele, un sintetizator sovietic em25, efecte de ecou pe lămpi, cu bandă magnetică, instrumente cordofone din Anatolia: divan saz, tambura saz, instrumente din Balcani și din România – guslă, cobze de mai multe tipuri, cimpoi, buhai, fluiere ciobănești, instrumente de percuție – darbuka, davul. Amintesc doar câteva din instrumentele folosite la înregistrări sau pe scenă.
Legat de experiment – ne-am dori să lucrăm cu cimpoaie cu carabă dublă, sau cu cimpoaie „troglasne” din Serbia, dar ne-am reîntoarce și la percuții electronice – la un HPD-20, de pildă.

TEB: Cum diferă și ce elemente comune ați găsit între culturile pe care le-ați investigat?
Balkan Taksim: Muzica leagă culturile. Melodiile, ritmurile – au circulat și vor circula, între diferite spații culturale. Bucuria de a dansa o poți regăsi la fiecare – țăran sau orășean, din Skopje sau din Vânju Mare. Diferențele-s la nivel de formă, de limbă, de instrumentar.

TEB: Cum vă simțiți influențați, în plan personal, lucrând cu patrimoniul imaterial?
Balkan Taksim: E o bucurie constantă, mai ales când lucrăm cu muzici culese chiar de noi.

TEB: Ne povestiți o întâmplare neobișnuită din călătoriile pe care le-ați făcut pentru a culege folclor din Balcani sau Carpați?
Balkan Taksim: Nu știu cât de neobișnuită e, dar e o amintire frumoasă ziua când lăutarul pensionar Manole a scos din șopron o cobză ca vai de ea, pe care ulterior am achiziționat-o.
Ar mai fi de menționat seria de nunți pe care le-am prins prin Anatolia, cu saz electric și focuri de pistol.

TEB: Care sunt planurile voastre de viitor?
Balkan Taksim: Plănuim să concertăm pe scene cât mai mari, pentru cât mai mulți oameni. Și da, să mai înregistrăm niște piese.

Videoclipul oficial al piesei „Capra”, cu Balkan Taksim. Piesa „Capra” este o interpretare personală după melodia marelui cobzar Marin Cotoanță.

 

Citește mai mult: Artiști remarcabili, viziuni distincte – iată nouă evenimente cu care deschidem noul sezon

Published on 6:23 pm Berlin time