„E responsabilitatea noastră să decidem ce merită atenție și ce nu”

„E responsabilitatea noastră ca ascultători și artiști să decidem ce merită atenție și ce nu”

Teluric
Teluric, un producător care evoluează constant din punct de vedere tehnic și al soundului, rămânând în același timp într-o nișă bine definită a genurilor house și techno - minimalistică, dubby, dar tot timpul groovy și perfectă pentru ringul de dans.

Pasiunea lui Teluric (Mihai Mihalcea) pentru muzică și cunoaștere este nemarginită, iar fiecare proiect al său pare a fi o oportunitate de a experimenta lucruri noi. Ne-am întâlnit cu el să discutăm despre ascensiunea sa, provocările de a fi atât producător, cât și DJ, despre scena de muzică electronică, dar și despre multe altele. Citește acest interviu cu unul dintre producătorii de pe scena locală, al cărui sound ne bucură de fiecare dată.

Salut, începem cu o întrebare referitoare la ascensiunea ta. Care consideri că au fost momentele cheie din cariera ta artistică?

Teluric: Split EPul cu Melodie din 2015 la labelul Bleu Ciel a fost cu siguranță scânteia care a pornit totul. Până la acel moment mai avusesem câteva release-uri digitale, dar lucrurile stăteau într-o penumbră. Tot acesta a fost și momentul când m-am hotărât să mă dedic complet muzicii. Primul pas făcut în acest sens a fost să renunț la jobul de inginer de sunet din cadrul unui studio audio din București. Conștientizam că timpul meu e limitat de job, iar sentimentul că nu mă implic suficient în producție era tot mai constant și, cu toate că știam că nu va fi ușor, am decis să demisionez și să mă apuc de ce era cu adevărat important.

Un alt moment notabil îl reprezintă lansarea primului material solo pe vinil, în 2016 la labelul Polen. Spre surprinderea mea, a fost un release foarte bine primit și de aici lucrurile au luat cu adevărat amploare; am început să primesc multe request-uri din partea labelurilor, dar și primele bookinguri în străinătate.

Un alt moment demn de amintit este înființarea labelului Rackmizar alături de Alex Puicea, proiect în cadrul căruia mă ocup de partea de A&R și la care țin foarte mult.

În 2017, cu ocazia unui gig la Paris am avut șansa să-l cunosc pe Janeret care mi-a propus să fac ceva pentru labelul său Joule. Așa că, după un proces îndelungat, am reușit în urmă cu două luni să scoatem pe piață release-ul „Pulsații profunde”.

[JOULE05] Teluric – Pulsații Profunde EP

Bineînțeles, colaborarea cu Mickael mi-a deschis ușa către crew-ul Yoyaku și iată-mă acum lansând un nou EP („Orange Sunset”), sub conceptul lor YYK No Label. Urmează mai multe proiecte interesante pe viitor!

[TELURIC001] Teluric – Orange Sunset EP

A produce și a pune muzică merg mână-n mână. Tu cum ai început?

Teluric: Am început ca DJ. Primul meu gig „oficial” a fost în 2006, în orașul meu natal, Târgu-Jiu. Eram de mult pasionat de treaba asta, dar nu avusesem ocazia sa pun muzică la o petrecere adevărată. Ca majoritatea, am început să ies la club în liceu, iar în perioada aceea, la Târgu-Jiu exista un singur loc unde erau Dji invitați. A fost o perioadă drăguță, dar incomparabilă cu experiența de clubbing din București 2006, când am venit la facultate.

Entuziasmat și proaspăt întors acasă în vacanța de iarnă din anul întâi, am început să organizez împreună cu câțiva prieteni un mini-festival de muzică electronică – nu o să uit niciodată momentul în care am pus muzică pentru prima dată cu un public adevărat! De aici înainte, viața mea s-a învârtit în jurul muzicii.

Relația cu producția a început cu adevărat în 2012, când nu doar că m-am înscris la o școală de inginerie și producție audio, dar mi-a fost oferit și un calculator performant care îmi permitea să mă dezvolt și să experimentez mai mult. Până atunci doar cochetasem cu ideea de producție pentru că nu aveam nici knowledge-ul și nici resursele necesare.

Din punctul meu de vedere, a produce și a pune muzică sunt meserii complet diferite, dar la un moment dat cred că se pot intersecta.

Personal, experiența ca DJ m-a făcut să înțeleg importanța unui aranjament coerent – un detaliu care poate face diferența în timpul unei tranziții. Restul lucrurilor cum ar fi sound designul, mixingul și teoria muzicală sunt aspecte ce nu prea țin de DJing așa cum nici selecția de discuri sau tehnica cu care îmbini trackuri nu are treabă cu producția. Chiar și atunci când le privim dintr-un unghi al experienței de moment, sunt diferite. Producția unei piese implică un context solitar – tu, singur într-un studio, încercând sa creezi ceva, în timp ce un DJ set este o experiență colectivă.

 

Care crezi că sunt cele mai mari provocări ca DJ?

Teluric: O dată ce ai reușit să ai o oarecare expunere, cred că e foarte ușor să pici în capcana viciilor și a unui stil de viață nesănătos. Consider că cea mai mare provocare e sa reușești să găsești un echilibru. E greu să păstrezi acest echilibru în urma turneelor intensive și a afterurilor interminabile, dar alegerile sănătoase cu siguranță vor face diferența la final.

 

Cum vezi scena actuală de muzică electronică din România?

Teluric: Fără îndoială, România este un incubator de idei. De când m-am ancorat în nișa asta de minimal / house / techno am observat că lucrurile se află într-o continuă schimbare. Nimic surprinzător, atâta vreme cât avem foarte mulți DJi și producători talentați care au reușit să îmbine numeroase stiluri.

Totul este foarte dinamic și trendul se schimbă continuu – astăzi poate se ascultă ceva mai percusiv și dark, mâine apar synthurile și melodiile, poimâine avem ceva breaks și electro și săptămâna viitoare who knows! Toate aceste întrepătrunderi nu fac decât să șlefuiască un sound din ce în ce mai evoluat. Cumva, mi se pare că totul are logică, având în vedere poziționarea culturală și geografică a României, și anume la intersecția dintre civilizații. Am reușit să luăm câte ceva din fiecare și să ne punem amprenta personală asupra muzicii electronice de dans.

 

Vorbește-ne despre lucrurile care te inspiră când pregătești un set sau când construiești o piesă?

Teluric: Modul cum abordez un set nu este decât suma experiențelor mele cu muzica de până acum. Singurul lucru pe care îl pregătesc înainte de gig este geanta cu discuri, în rest încerc să mă mulez pe ce se întâmplă la fața locului, respectiv care a fost vibe-ul de dinaintea mea, în ce stare se află publicul și cine urmează să intre după mine. Consider că am tot timpul de învățat și încerc să păstrez o atitudine deschisă atunci când sunt în spatele pupitrului.

Legat de construcția unei piese, lucrurile stau altfel. Este clar că mă inspiră foarte mult soundul Detroit. Îmi plac tobele mai punchy, prefer să am instrumente pline cu conținut armonic, dar nu încerc niciodată să complic lucrurile. Experimentez mereu, dar îmi place ca muzica pe care o fac să conțină întrebări și răspunsuri. Aș putea spune ca am o abordare mai clasică, cu un touch fresh.

 

În ultimii ani, scena underground a explodat și s-a divizat într-o mie de părți la nivel global, unde crezi că se îndreaptă?

Teluric: Într-adevăr, s-a divizat în sensul că au aparut foarte multe genuri și subgenuri. Faptul că a explodat nu poate decât să mă bucure. Până la urmă, asta nu înseamnă decât că este loc pentru toată lumea. Acum, că era comunicării instantanee și a informației a adus și avantaje și dezavantaje, este altă discuție.

Este responsabilitatea noastră ca ascultători și artiști să ne educăm și să decidem ce merită atenție și ce nu. Către ce ne îndreptăm, sincer, nu știu. Cert este că soundul a evoluat și, cel puțin în underground, a existat dintotdeauna tendința de a păstra lucrurile la un nivel ridicat de calitate și mai ales de a pune accentul pe ceea ce contează cu adevărat, adică muzica.

 

Știm cu toții că planurile de acasă nu se potrivesc cu cele din târg. Când ajungi la un gig si vezi că lumea e diferită față de selecția pe care ai pregătit-o, schimbi planul de atac? Ai un plan B?

Teluric: Nu mi s-a mai întâmplat asta de foarte mult timp. De obicei, promoterii care fac evenimente din nișa asta știu pentru ce te bookuiesc, iar publicul știe pentru ce vine. Cu toate astea, mă organizez destul de bine când vine vorba de a selecta și sorta muzica. Am trackuri pentru toate momentele – pot pune și ceva mai laidback, iar daca e cazul, pot să și ridic energia mulțimii.

 

Cine crezi că nu primește destule laude la ora actuala ca DJ/ Producător din Ro?

Teluric: Nu cred că sunt în măsură să spun cine nu primește destule laude, dar pot să enumăr câțiva producători și labeluri mai puțin cunoscute, dar care mie mi-au atras atenția în ultima vreme: Inhere este un label pe care l-am descoperit când căutam discuri la Colectiva Gazette din Cluj și care are un sound plin de synth-uri, armonios și foarte catchy. Un alt label nou care merită atenție este Mihai Bravu Records condus de Vlad Dinu – un producător cu ștate vechi, extrem de talentat. Ar mai fi Heerd care este un duo cu un mare potențial, de la care primesc muzică foarte bună în ultima vreme.

 

Și, la final, împărtășești cu noi un track de care nu te mai poți dezlipi pe căldura asta?

Teluric: I:Cube – Adore, o piesă plină de texturi ambientale, cu un feeling tropical, perfectă pentru vremea de afară. Pentru cei interesaţi:

 

Mulțumim Mihai, a fost o super încântare să te cunoaștem. Rămânem cu… urechile pe tine!

 Teluric: Haha, vă mulțumesc și eu! Ne vedem pe ringul de dans, pe curând 🙂

 

Citește și: Cum a devenit soundul românesc faimos pe scena techno cu ajutorul a cinci labeluri