Zece lucruri pe care trebuie să le știi despre Nightmares On Wax

Zece lucruri pe care trebuie să le știi despre Nightmares On Wax

nightmares on wax
George Evelyn s-a născut în Leeds și a început proiectul Nightmares On Wax la finele anilor ’80, pe o scenă acaparată de b-boys și cultura hip-hop.

Înainte să fie DJ, a fost dansator. Apoi, și-a format primul crew de producători cu John Halnon și muzicianul Kevin Harper, dar după doar un album, aceștia au decis să urmeze cariere solo, iar Evelyn a debutat cu Nightmares On Wax. Primul album lansat la Warp Records, A Word Of Science (The 1st Final Chapter), a fost urmat de încă șapte albume de studio și seturi mixate în nenumărate turnee și orașe de pe glob.

Evelyn e unul dintre pionierii care au tins către un tempo ceva mai lent, către o manieră trip-hop care și-a pus amprenta pe muzică la începutul anilor ’90. A creat un sunet unic, o fuziune de jazz, hip-hop, reggae și sunetele de început ale rave-ului care începeau să se facă auzite la tot pasul în Anglia la sfârșitul anilor ’80 și începutul anilor ‘90.

În acest weekend, Nightmares on Wax va fi capul de afiș al festivalului nostru din București care anunță lansarea Telekom Electronic Beats în România.

În timp ce Nightmares on Wax se plimbă în jurul lumii, promovându-și cel mai recent album, Shape The Future, noi o să trecem în revistă complexa librărie muzicală semnată de el. Vom vorbi despre muzică electronică de cea mai bună calitate, produsă nu neapărat pentru club, ci mai mult pentru acasă. Așa că, așează-te confortabil și relaxează-te cu unele dintre cele mai bune albume de muzică electronică.

 

A Word Of Science (The 1st and Final Chapter) (Warp 1991)

Este, fără îndoială, un album unic. Vorbim despre singurul album la care a participat întregul trio. Cu toate că nu au fost implicați în faza de producție sau în turnee, John Halnon și Kevin Harper au avut o contribuție semnificativă în procesul de creație, înainte ca albumul să fie lansat în 1991. Albumul e un amestec de funk și downtempo house, iar această manieră compozițională se vede cel mai clar în piese precum „Nights Interlude” sau „Biofeedback”. De asemenea, albumul oscilează între schimbări constante de stil și tempo.

 

Boiler Room London (2013)

Setul Nightmares On Wax Boiler Room (Londra, 2013) se bucură pe YouTube de peste șase milioane de vizualizări. E un masterclass al house-ului ușor de digerat și, în același timp, e o privire nostalgică spre vremurile în care Boiler Room nu era dominat exclusiv de momente amuzante sau haos impresionant. Bucăți clasice, precum „It’s My House” de la Diana Ross și remixul de la Kaytranada după „If”-ul lui Janet Jackson sunt bucăți de rezistență din acest session. De asemenea, poate servi ca un tutorial foarte bun pentru un DJ de viniluri.

 

Carboot Soul (Warp 1999)

E compilația care începe cu una dintre cele mai recognoscibile producții, „Les Nuits”. Acuzat în unele cazuri de prea puține influențe flamboaiante sau avangardiste, aici Evelyn presară niște jazz pe ici-colo. Cele mai notabile bucăți sunt, probabil, cele ale pianistului Robin Taylor – Firth, muzician cu care Evelyn a colaborat și la alte albume. Aproximativ două decade mai târziu, albumul rămâne o piesă de referință în canoanele funkului datorită calității sale meditative. Sunetele pedalelor plutesc de-a lungul întregului album și sunt însoțite de voci care doar atrag atenția, ca apoi să dispară din peisaj.

 

Smokers Delight (Warp 1995)

E ideea care a pornit în mintea lui Evelyn cu The KLF pe fundal. Recunoscut ca fiind un Magnum Opus, Smokers Delight aproape că transcende cu totul influențele și stilul creatorului său. E renumit ca fiind unul dintre cele mai notabile albume downtempo lansate vreodată. Sunetele plutesc grațios din hip-hop, în house, dub și o arie largă de sample-uri care laolaltă alcătuiesc o lecție de muzică chill-out predată în anul 1995. Până în acest moment al carierei sale, Nightmares On Wax era deja DJ, produsese o gamă variată de piese, activa live și luase o pauză de la compus. Cel de-al doilea album lansat la Warp rămâne unul dintre cele mai memorabile albume de muzică electronică.

 

In A Space Outta Sound (Warp 2006)

Până în 2006, Evelyn contribuise deja la debutul unei scene trip-hop și a mișcării chill-out. Cincisprezece ani mai târziu de la primul său release, a început să-și perfecționeze un stil propriu, iar cu In A Space Outta Sound a demonstrat că e unul dintre puținii producători rămași la masa acestui gen muzical; pe care continuă să-l dezvolte.

 

DJ Kicks (!K7 2000)

Are influențe destul de evidente, similare cu cele ale DJ-ului Mark Farina. Aici Evelyn trece la următorul nivel. Albumul e lansat cu renumita casă !K7, în anul 2000 și e ca o odă închinată negativelor lente de hip-hop, cu bucăți impresionante de suflători (în genul A Tribe Called Quest meets Kenny Dope). Tot aici se observă îndepărtarea de exemplele clasice de mixat. La scurt timp după lansare, software-uri precum Final Scratch și Traktor urmau să schimbe metoda și sunetul mixurilor pentru totdeauna. Pentru unii, mixatul acasă a devenit un lux, în timp ce Nightmares On Wax demonstrează că este suficient de experimentat încât să mixeze oriunde.

 

Late Night Tales (Night Time Stories Ltd. 2003)

Vine la trei ani după DJ Kicks, cu influențe proaspete de jazz. E lent și are acel vibe care definește în prezent sunetul Nightmares On Wax. Elementele de dub și jazz au părut rute logice pentru această perioadă de tranziție care a întors spatele trip-hopului. LNT vine ca un contrapunct pentru DJ Kicks și creează o colecție de piese originale. E plin de referințe clasice precum „Spooky” de la Dusty Springfield și e un album bun de ascultat într-o seară de vară.

 

Mind Elevation (Warp 2002)

Odată cu EP-ul Dextrous, adică primul său release de la sfârșitul anilor ’80, Nightmares On Wax a produs constant. Însă, între 1999 și 2006 a fost ceva mai activ. În 2002, Evelyn a lansat cu Mind Elevation, o compilație notabilă de beaturi funky și chill. Linia imperfectă a tobelor din piese precum „Mind Eye” se îmbină în pătrimi cu sample-uri vocale de hip-hop și, desigur, synth-urile contemplative caracteristi ce nu lipsesc nici de aici. La celălalt pol al discului, track-uri ca „Thoughts” se încheie într-o notă ceva mai naturală și jazzy.

 

Thought So (Warp 2008)

Piese ca „Da Feelin” sau „195 lb2” nu dau vreun semn că s-ar îndepărta de ambianța creată în In a Space Outta, însă nici nu rămân în același registru. Pe albumul Thought So avem un perpetuu groove de dub. Funk-ul rămâne în continuare un element important și își face apariția în piesele „Pretty Dark” sau „Moretime”, acordând valoare în timp albumului.

 

Shape the Future (Warp 2018)

Cel mai recent produs semnat Nightmares On Wax, „Shape the Future”, se bazează pe beaturi curate, liniare. Evelyn are o prezență vocală constantă, mai ales pe piesa care dă titlul articolului. Altele, cum ar fi „Back To Nature”, se axează mai mult pe bucăți lente de dub și influențe de gospel. Tematic, se dovedește a fi un album mai profund decât predecesoarele sale, iar colaborările cu rapperul Allan Kingdom sau interpretul Mozez îl ancorează în 2018.

Sursa: electronicbeats.net